Offentliggjort den: 25. juni 2021

PAC udsteder våbentilladelser hurtigere

Efter lang tids kritik af politiets sagsbehandlingstider viser en dugfrisk opgørelse, at der pt. ikke er noget at klage over. Nye EU-våbenpas lader dog fortsat vente på sig.

Tekst og Foto: Jacob Munkholm Jensen

15 arbejdsdages sagsbehandlingstid for nye tilladelser. Sådan lyder dagens prognose fra Politiets Administrative Center (PAC). Det er fem dage mindre end enhedens erklærede mål om en sagsbehandlingstid på 20 arbejdsdage, som tidligere har været en udfordring at leve op til. Ligeledes noterer PAC sagsbehandlingstiden på fornyelser af tilladelser til 15 dage, mens tilladelser til privat import kan forventes efter 19 dage. Erhvervsimport er helt nede på bare 4 dage.

Opgørelsen af arbejdsdage skal forstås sådan, at de ansøgninger, der er blevet behandlet i dag, har ligget i 15 dage. De ansøgere, der indsender deres ansøgning i dag, kan således ikke nødvendigvis regne med 15 dages behandlingstid - den kan i princippet være både kortere og længere.

Firedobling tre uger før 16. maj

- Det er jo lidt sæsonbetonet, for det vælter altid ind op til bukkejagten i maj. I år oplevede vi en næsten firedobling ca. 3 uger før 16. maj, forklarer afdelingsleder ved PAC-våben, Jesper Byskov.

Lige nu har hans afdeling sat alle kræfter ind på at få behandlet så mange ansøgninger som muligt før sommerferien, hvor en del personale går fra i en periode.

- Men det ser fornuftigt ud. Lige nu har vi kun 800 fornyelser af våbentilladelser liggende, og det er faktisk ekstremt få. De ansøgninger, vi modtog den 4. juni, behandles lige nu. Sådan er det også med ansøgninger til nye tilladelser. Her har vi cirka 1.000 liggende, og dem, der kom ind den 4. juni, er vi også i gang med at behandle nu, lyder det fra Jesper Byskov.

Han understreger at tallene altid vil være et øjebliksbillede. Skulle det pludselig vælte ind med ansøgninger, ændres sagsbehandlingstiden selvfølgelig derefter.

Nye EU-våbenpas på vej

En anden ting, der på det seneste har fyldt meget for jægerne, er udstedelse af våbenpas. Her kunne vi her på siden ultimo maj bringe en historie, som handlede om problemer med den digitale løsning til deklaration af skydevåben, og om at PAC var løbet tør for nye, fysiske EU-våbenpas:

Denne problematik eksisterer for så vidt stadigvæk, idet nye våbenpas stadig er i restordre fra leverandøren. De ventes dog leveret inde for kort tid.

EU-våbenpasset er egentlig ”kun” en slags langtidsholdbar (fem år) videreudvikling af en klassisk told-deklaration, som er udviklet for at reducere bureaukratiet ved rejse med våben på tværs af landegrænser inden for EU. Det betyder derfor, at løbet ikke nødvendigvis er kørt for de af jer, som står og har brug for et EU-våbenpas. For selvom selve passet er i restordre, kan man stadig benytte den gamle, mere bureaukratiske model.

Det gør du ved at ansøge om at føre våben over grænsen på politi.dk. Der kan være tilfælde hvor den manuelle deklaration fortsat kan anvendes - f.eks. hvis du ikke har NEM-ID.

Skal man have sit allerede eksisterende pas fornyet, må man regne med en ventetid på 21 dage. Det er 1 dag over målsætningen.

Lang ventetid på haglgevær

Dog er den mindre presserende anmeldelse af et nyerhvervet glatløbet haglgevær noget længere tid undervejs, idet man her må forvente en sagsbehandlingstid på hele 107 dage. Årsagen er, at politiet har valgt at nedprioritere disse til fordel for behandling af våbentilladelserne.

Ventetiden på en bekræftet registrering af haglgeværet er jo dog ingen katastrofe, idet man gerne må benytte det imens - blot man husker at indsende sin registrering senest 8 dage efter anskaffelse.