Herregårdsjægerelev! Frygt ej egnethedsprøven

Som led i uddannelsen til herregårdsjæger skal eleverne bestå den såkaldte egnethedsprøve i slutningen af det første elevår. Vi har lavet en lille film, som viser hvad den går ud på.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen
Foto: Christian Lang Jensen

Herregårdsjægernes egnethedsprøve foregår hvert år og bliver afholdt i Jagtens Hus ved Kalø. Normalt sker det medio januar, men i år fandt prøven sted i maj, pga. corona. Formålet med prøven er at afklare, om eleven er egnet til at blive optaget på herregårdsjægeruddannelsen. Derudover skal prøven sikre, at kvaliteten af uddannelsen fortsat er i top.

Det er Herregaardsjægerforeningens elevudvalg, som afholder egnethedsprøven, som vurderer de kommende kolleger på en række parametre. Egnethedsprøven består af en jagtsti med 50 emner, en teoretisk jagtprøve, en mundtlig overhøring, hvor eleven trækker et emne, strejfning af ræv samt en gennemgang af elevens arbejdsbog, som han/hun har udfyldt på lærestedet i løbet af de seneste 12 måneder. Censorerne vil være medlemmer af elevudvalget og bestyrelsen i Foreningen Danske Herregårdsjægere – i alt 5-7 personer.

Det kan måske virke lidt afskrækkende, men som filmen herunder viser, foregår det alt sammen i en hyggelig og afslappet atmosfære. Se med i filmen øverst i artiklen, og døm selv.