Offentliggjort den: 26. juli 2021

Få hjælp af dyrlægen direkte på mobilen

Med få klik kan du hurtigt få en videokonsultation med en dyrlæge, der kan vurdere hundens tilstand her-og-nu. DJ har indgået samarbejdsaftale med FirstVet, hvor første konsultation er gratis.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen
Foto: FirstVet

Har du akut brug for en dyrlæge, er hjælpen kun få klik væk på mobiltelefonen – også når du er på jagt. Siden sommeren 2019 har danske kæledyrsejere haft mulighed for at få tilset og vurderet deres syge eller tilskadekomne hunde – eller andre dyr – gennem onlinetjenesten FirstVet bekvemt i hjemmet eller på farten.

Danmarks Jægerforbund har nu indgået en samarbejdsaftale med FirstVet, som sikrer alle DJ-medlemmer en gratis første konsultation i hele 2021. Det eneste, du skal gøre, er at downloade FirstVet-appen i App Store eller Google Play og indtaste rabatkode inden konsultation.

Du finder rabatkoden ved at logge ind på Medlemsnettet.

Når som helst, hvor som helt

Formålet med den digitale tjeneste er at give dyreejeren mulighed for at konsultere en erfaren dyrlæge – når som helst, hvor som helt. Konsultationerne foregår via en videokonsultation på smartphones, tablets eller computere, og via de levende billeder kan FirstVets dyrlæger tilse, vurdere og rådgive om dyrets tilstand. Den digitale dyrlægetjeneste er åben alle dage fra klokken 07.00 til 24.00 – 365 dage om året, og ventetiden er maksimalt en halv time. FirstVets website bliver løbende opdateret med minuttallet for næste ledige tid.

- Fordelen er, at ejeren nemt og bekvemt kan booke en konsultation, uanset om de er derhjemme, på jagt i skoven eller på rejse. Samtidig undgår hunden i første omgang at skulle transporteres til en fysisk dyrlæge og opleve en stressende situation i et venteværelse. Konsultationen bliver i højere grad på hundens præmisser, siger chefdyrlæge hos FirstVet i Danmark, Janni Poulsen.

Hun tilføjer, at den digitale dyrlægetjeneste ikke er en erstatning for den traditionelle dyreklinik, men snarere et supplement:

- Mange problemer og bekymringer kan nemt løses gennem en videosamtale, og vores erfaring er, at i næsten 70 procent af samtalerne kan vi hjælpe og finde en løsning. Vurderer vi, at der er behov for, at hunden skal tilses af en fysisk dyrlæge, henviser vi altid.

Konsultation via videolink

Langt de fleste konsultationer gennemføres på tidspunkter, hvor ejernes faste dyrlæger ikke er tilgængelige. At dyrlægen kan se hunden via f.eks. face-time gør en kæmpe forskel i forhold til en almindelig telefonsamtale.

- Ved hjælp af video kan vi få et mere nuanceret her-og-nu-billede af hundens tilstand. Mange dyrlæger oplever også, at ejere ringer ind og er bekymret for deres hund, men når hunden kommer ind til tjek hos dyrlægen, er den blevet opstemt af køreturen og selve besøget, hvorfor symptomerne måske er mindre synlige. Her er videokonsultation et godt redskab, da det tillader os at tilse hunden i dets trygge rammer i hjemmet, siger Janni Poulsen.

Det betyder rigtig meget, at dyrlægen kan se hunden og danne sig et overblik over tilstanden. Det kan være svært for en ejer at forklare og beskrive symptomerne, og mange relaterede symptomer bliver måske overset.

- Vi ved, hvad vi skal kigge efter, og vi kan guide ejeren til at zoome ind på detaljer, hvis vi har behov for det, understreger Janni Poulsen.