Offentliggjort den: 20. juli 2020

Utroligt, men sandt

To bukkes dødskamp endte med en meget sjælden oplevelse og et bogstavelig talt uadskilleligt minde for en østjysk jæger.

Tekst: Troels Romby Larsen
Foto: Rikke Olesen

Vindretningen var bestemt ikke den bedste. Alligevel listede Jan Olesen fra Selkær vest for Grenå tættere på dyret, han havde opdaget ude i en vårbygmark. Det var den 27. maj 2013. Jan husker det, som var det i går. Efter en lang arbejdsdag, hvor han havde brugt mange timer på at formpille sine nordmannsgraner, syntes han lige, han ville nyde den lune aften i selskab med sangfugle, sin riffel – og forhåbentlig en buk.

Dyret, som han efterhånden tydeligt kunne se penslen på, stod tilsyneladende og essede med hovedet nede i kornet. Jan undrede sig godt nok en smule over, at der skulle være så mange lækkerier i bunden af en bygmark.

Noget røg igennem luften

Da han listede igennem et levende hegn, stod bukken stadig det samme sted – og på samme måde. Det, der skete i sekunderne efter, har han stadig svært ved at beskrive i detaljer. Dels gik det stærkt, dels opfattede han blot, at ”noget” pludseligt røg igennem luften henover bukken. Afstanden var ca. 70 meter. Bukken stod stadig med hovedet nede i kornet.

Et roligt afgivet skud fik dyret til at falde omkuld. Jan stod et minuts tid og genkaldte sig, hvad øjnene havde set og hjernen opfattet. Men intet gav mening – bortset fra at han var sikker på, at bukken var faldet i skuddet. Han gik stille frem til stedet. Det, han her så, var næsten for utroligt til at være sandt.

Ovenstående er et uddrag af en artikel, bragt i Jæger i maj 2020. Som medlem af Danmarks Jægerforbund modtager du et nyt nummer af Jæger hver måned, direkte i din postkasse, samt har mulighed for at læse magasinet online.

Bliv medlem - klik her!