Offentliggjort den: 30. september 2020

Tyskerne advarer: Afrikansk svinepest på fremmarch

Den tyske pendant til DJ, Deutscher Jagdverband, opfordrer nu bl.a. til intensiveret jagt på vildsvin langs den tysk-polske grænse, samt oprettelse af særlige spærrezoner for at dæmme op for den afrikanske svinepests vandring mod vest.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

Siden tyske myndigheder den 10. september 2020 fandt afrikansk svinepest i et dødt vildsvin tæt på den polske grænse, er antallet af registrerede vildsvin med den frygtede sygdom steget til 35 individer. Fødevarestyrelsen vurderer dog, at der fortsat er meget lav risiko for afrikansk svinepest i Danmark.

Udviklingen i Tyskland får nu Deutscher Jagdverband og sammenslutningen af tyske landmandsforeninger, Deutscher Bauerenverband, til at efterlyse en koordineret indsats med central krisestyring på området. Opfordringen fra de to organisationer lyder bl.a. på intensiveret jagt på vildsvin langs den tysk-polske grænse, samt til at sikre lokale indbyggere, bønder og jægeres hjælp til at lokalisere kadavere.

Ingen jagt i spærrezoner

Blandt anbefalingerne fra Deutscher Jagdverband er etablering af afspærrede total-jagtforbudszoner med en radius på mellem tre og helt op til 15 kilometer fra fundstederne.

- Tidlig påvisning af en infektionskilde og dens isolering er afgørende for at bryde infektionskæderne. I tilfælde af et udbrud af afrikansk svinepest skal kernezonen indhegnes hurtigst muligt og over et stort område for at være sikret mod vildsvin, lyder det bl.a. i en erklæring fra de to organisationer, som også konstaterer, at night-vision-udstyr vil være nødvendigt, såfremt jagtens langs grænsen skal intensiveres.

Afrikansk svinepest er aldrig konstateret i Danmark, men sygdommen forekommer i flere EU lande. Det drejer sig om Belgien, Bulgarien, Estland, Grækenland, Italien (Sardinien), Letland, Litauen, Polen, Rumænien, Slovakiet, Tyskland og Ungarn.