Offentliggjort den: 03. august 2020

Hvem var Annie Oakley?

Hun er en af de bedste skarpskytter/trickskytter, der har eksisteret, og hun levede i den grad op til navnet Watanya Cicilla, som lakota-sioux-lederen Sitting Bull gav hende. Det betyder ”Little Sure Shot” eller på dansk ”lille sikre skytte”.

Tekst: Niels Jørgen Henriksen

Den 13. august 1860 kom en pige til verden i en kvækerfamile i en lille vindblæst bjælkehytte ude på landet i Ohio. Hun blev døbt Phoebe Ann Moses, men hendes søstre brød sig ikke om navnet og kaldte hende i stedet bare Annie. Hendes far døde, da hun var fem år gammel, så moderen var alene med en børneflok på syv. Da Annie var otte år, lærte hun at bruge sin fars gamle Kentucky-forladerriffel med et meterlangt løb. Med den var hun i stand til at sørge for kaniner, egern, vagtler og andet vildt til familiens køkken, og hun blev så ferm til at bruge den, at hun efterhånden også kunne sælge vildt og på den måde hjælpe den fattige familie.

Som 10-årig blev hun ”udlånt” til en anden familie, som hun arbejdede for under slavelignende forhold i to år, indtil hun stak af. Hun boede derefter hos en anden familie og vendte som 15-årig tilbage til sin mors hjem – et hjem, som hendes evner med riffel og haglbøsse havde gjort hende i stand til at betale gælden på.

Lokal berømthed

På de syv år havde hun skabt sig et lokalt ry som ikke bare en dygtig jæger, men i højeste grad en dygtig skytte og var som sidstnævnte i stand til at tjene nogle penge ved at skyde i forskellige konkurrencer. På Thanksgiving Day i 1875 kom et omrejsende skydecirkus til Cincinnati, Ohio. I dette optrådte firmaet Remingtons professionelle showskytte, Frank Butler. Han var på det tidspunkt kendt over hele landet – et stort navn – og helt uvidende om, hvad der lå i kortene for ham.

Ovenstående er et uddrag af en artikel, bragt i Jæger i juni/juli 2020. Som medlem af Danmarks Jægerforbund modtager du et nyt nummer af Jæger hver måned, direkte i din postkasse, samt har mulighed for at læse magasinet online.

Bliv medlem - klik her!