Offentliggjort den: 06. november 2020

COVID-19 og weekendens jagter

DJ's retningslinjer for fællesjagt er uændrede. Vi ønsker alle knæk og bræk i weekenden, men husk nu at passe godt på hinanden! Er du i Nordjylland, så vær OBS på de gældende regler, jf. mink-situationen.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen
Foto: Niels Søndergaard

Mange jægere gør sig i øjeblikket klar til at komme af sted på jagt i løbet af weekenden, og én af forberedelserne handler ikke om jagt. Den handler om COVID-19. Således kunne Danmarks Jægerforbund i sidste uge fremlægge opdaterede retningslinjer for fællesjagt, som bl.a. rådgiver i forhold til forsamlingsforbuddet (max 10 personer samlet). Der gives også konkrete vejledninger til jagtleder og jagtdeltagerne om hvordan man bør forholde sig under jagten.

I forbindelse med udarbejdelsen var jægerforbundet i kontakt med både myndigheder og styrelser samt i dialog med andre organisationer om tolkninger af reglerne. Sidst, men ikke mindst, har vi haft juridisk bistand til at kvalificere retningslinjerne.

Jægerne tager situationen alvorligt

I løbet af den forgangne uge har mange jægere været på jagt, og vores klare indtryk er, at man har været meget omhyggelige med at følge jægerforbundets vejledning. Det er yderst positivt at kunne konstatere, at jægerne i meget høj grad tager sagen alvorligt og forstår at vise ansvar.

Ugen har ikke givet anledning til stramninger eller ændringer i vejledningen for fællesjagterne. Undtagelse er naturligvis de nordjyske jægere, som naturligvis skal være OBS på de restriktioner, der – pga. situationen med muteret coronavirus i mink – gælder der. Den aktuelle mink-situation i det nordjyske betyder i øvrigt også, at alle haglskydeprøver i landsdelen er aflyst i fire uger. Det forventes ikke at der planlægges nye i år.

Det er en utrolig ulykkelig situation og vores tanker går til alle der direkte eller indirekte en del af minkavlen i Danmark.

Der skal fra jægerforbundets side lyde et knæk og bræk til alle, der skal på jagt i weekenden. Husk at passe godt på hinanden. Sørg for at overholde bestemmelserne i forsamlingsforbuddet, og er I opdelt i grupper, så husk at holde god afstand imellem dem hele jagten igennem - også efter sidste såt.