Offentliggjort den: 26. februar 2020

Briterne vender ryggen til blyhagl og plast

Så sker det endelig: Ni britiske jagt-, land- og naturorganisationer står sammen om et ønske om at udfase bly og plasthaglskåle i haglammunition inden for fem år. Det er godt nyt for naturen - men faktisk også for de danske jægere.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

Blyhagl i patronerne har været forbudt i Danmark siden 1996, og vi har for længst vænnet os til alternativerne. Men sådan er det ikke de fleste andre steder i Europa. Det, vi betragter som helt naturligt, er faktisk et hedt debatemne mange andre steder. Men nu træder briterne endelig over på vores side.

I en fælleserklæring vedr. fremtidens haglammunition skriver ni britiske jagt-, land- og naturorganisationer gør de nu op med både bly og plast.

Ønskes udfaset inden for fem år

"Af hensyn til vildtbestandene, miljøet og for at sikre et marked for fødevaresundhed i ind- og udland, ønsker vi at sætte en stopper for både bly- og ikke bionedbrydelige plastikhaglskåle i ammunition, der benyttes til jagt på alt vildt (live quarry, red.) inden for fem år. Jægere og skytter skal bevare deres plads i spidsen for bevarelse og beskyttelse af dyreliv. Bæredygtighed i vores måde at handle på er meget vigtig," hedder det blandt andet i erklæringen fra de britiske organisationer.

Blandt underskriverne finder vi DJ's britiske pendant BASC, Game & Wildlife Conservation Trust, British Game Alliance, Countryside Alliance, mv. Fælles for underskriverne er, at de alle tidligere har støttet brugen af bly i haglpatroner.

"Vi opfordrer i fællesskab vores medlemmer til at deltage i denne overgang og samarbejde med os, våbenhandlerforeningen og patronproducenterne, for at sikre, at der udvikles alternativer (til blyammunition, red.) til enhver situation, der involverer vildt," skriver organisationerne videre.

Øget fokus på produktudvikling

Og netop briternes nye fokus på alternativer til blyhagl og plasthaglskåle er gode nyheder for os danskere.

- Det er bestemt gode nyheder. Både fordi udfasning af blyet i haglammunitionen er et positivt signal til ikke-jægerne og ensidigt godt for naturen. Men også godt for danske jægere, fordi et britisk forbud uvægerligt vil komme til at betyde en massiv efterspørgsel. Vi kan forvente, at de mange britiske producenter nu vil øge fokus på produktudvikling af alternativerne, påpeger Marie Louise Achton-Lyng, formand for Danmarks Jægerforbunds våbenudvalg.

Danmark var det første land, der forbød bly i haglpatronerne. Som nævnt har det været forbudt i Danmark siden 1996, hvor den sidste undtagelse for et dengang tre år gammelt totalforbud - nemlig skovjagten - også faldt bort. Problemet med bly er, at det ophobes i fødekæden til stor skade for både dyr og mennesker. Både jægerne og repræsentanter for skov- og træindustrien var derfor positivt indstillet overfor daværende miljøminister Svend Aukens forbud, og vi har efterhånden lært at anvende udmærkede alternativer til blyet.

- Det er alt sammen viden, vi gerne deler med både briter og andre. Vi ved, at jagten ikke ødelægges, blot fordi blyet erstattes af f.eks. stål. Danmarks Jægerforbund støtter selvfølgelig vores engelske søsterorganisationer og deler gerne vores erfaringer med dem, siger Marie Louise Achton-Lyng.

Væk med plasthaglskålene

Også briternes ønske om at udfase haglskåle, fremstillet af ikke bionedbrydelig plastik, hilses velkommen af danskerne. Det er en sag, jægerforbundet og de danske våbenhandlere længe har arbejdet for. I den forbindelse blev Danmarks Jægerforbund og Danmarks Våbenhandlerforening allerede i 2018 enige om, at haglskåle i plast fra haglpatroner skal udfases. Jagt skal ikke efterlade sig plast i naturen - hverken efter jagten eller på flugtskydningsbanen.

I december samme år offentliggjorde den daværende regering sin plastikhandlingsplan, hvor et af punkterne netop også var at få lavet en kravspecifikation af bionedbrydelighed under danske naturforhold. Målet var at få udfaset plastikhaglskålene. Danmarks Jægerforbund arbejder for, at der både bliver udviklet sikre og bionedbrydelige alternativer til haglskåle i plast, sådan at vi med tiden kan få udfaset de forurenende haglskåle.