Offentliggjort den: 22. oktober 2019

Behov for et ordentligt bolche? Brush guns

Amerikanske lever action rifles kalder vi herhjemme for bøjlespændere. Det er en helt særlig type af rifler – ofte i grove kalibre – som er populære blandt amerikanske jægere. Har de nogen praktisk berettigelse for danske jægere? Vi ser nærmere på fordelene og ulemperne.

Tekst og Foto: Thomas Ustrup

En lang historie gjort kort – de oplagte grunde til, at amerikanerne holder af riffeltypen, kan opsummeres således: Riflerne er kompakte, simple, pålidelige, hurtige at repetere og kommer i meget grove kalibre, der kan slå selv de største bamser på halen med et tryk på aftrækkeren. Altså er de særdeles velegnede at bringe med sig på en jagttur ud i vildmarken.

The American way

Lever actions er en amerikansk niche. Jeg kan ikke komme på andre end amerikanske riffelproducenter med bøjlespændere på programmet. I Europa har man holdt fast i Mauserlåsen, som dukkede op omtrent på samme tid i historien. Men amerikanske bøjlespænder-rifler er der så til gengæld en hel del af. Henry, Winchester (hvis 1892-model er udødeliggjortaf John Wayne i utallige westerns), Browning og Marlin Firearms (som nu ejes af Remington) – for blot at nævne nogle producenter.

I Danmark har vi hverken stor vildmark eller tradition for at ride ud på den jyske prærie med riflen i saddelfoderalet. Alligevel finder jeg faktisk, at bøjlespændere har en berettigelse på vores hjemlige og mere velfriserede jagtmarker. Ikke mindst fordi de amerikanske riffelikoners rå charme simpelthen bare giver en ét stort smil på læben, men også fordi de faktisk virker ganske fortrinligt.

Vi ser nærmere på hvordan.

Læs hele artiklen om de amerikanske bøjlespændere - bl.a. eksemplificeret i billedet på den smukke Marlin 1895 - i oktober-udgaven af magasinet Jæger. Som medlem af Danmarks Jægerforbund modtager du hver måned Jæger, direkte i din postkasse, og har mulighed for at læse magasinet online.

Bliv medlem - klik her!