Debat om opfordring til ulovligheder

I sidste uge nåede debatten om opfordringer til ulovligheder – specielt med hensyn til ulven – nye højder. Sagen blev behandlet på hovedbestyrelsesmødet, som man siden i fredags har kunnet læse her på hjemmesiden.

I sidste uge blev debatten om opfordringer til ulovligheder igen højaktuel, da et nu tidligere medlem af Danmarks Jægerforbund udtalte sig om ulven på Facebook. Sagen blev behandlet på hovedbestyrelsesmødet i fredags, og der har siden da ligget følgende udtalelse på vores hjemmeside.

Hovedbestyrelsen iværksætter nu et arbejde med at revidere Jægerforbundets vedtægter for at sikre, at de fremover indeholder regler, som lokale jagtforeninger kan styre efter i sager, hvor medlemmer på den ene eller anden måde handler groft uforsvarligt.

- I den konkrete sag valgte vi at give tid og plads til ordentlighed. Ikke fordi udtalelsen var ordentlig, men fordi der skulle være plads til en ordentlig beslutning, der var forankret ude lokalt, hvor den pågældende var medlem. Via en dialog blev der lokalt skabt en løsning, en løsning der viser at dialog og Foreningsdanmark virker. Tak til dem, der har bidraget til en ordentlig løsning, siger Claus Lind Christensen.

I den omtalte sag har den lokale jagtforening, Kronjyllands Jagtforening, håndteret situationen inden for det råderum, som de nuværende vedtægter i deres forening og i Jægerforbundet giver. De har lagt denne opdatering på deres hjemmeside fra deres formand, hvor de fortæller at den pågældende ikke længere er medlem af deres forening og Danmarks Jægerforbund.