Offentliggjort den: 08. juni 2018

Jægerforbundet tager skarpt afstand fra ulveudtalelser

Tekst: Redaktionen

Opdateret 11. juni 2018: I forhold til den konkrete sag om opfordring til ulovligheder i forhold til ulv, har den lokale jagtforening, Kronjyllands Jagtforening, lagt følgende orientering på deres hjemmeside. Vi har her på siden også lagt endnu en nyhed om emnet ud. Læs den her.

I dagens medier raser en voldsom debat om, hvordan et medlem fra en lokal jagtforening rådgiver om, hvordan en ulv kan skydes, uden at det får konsekvenser for lovbryderen. Fra Danmarks Jægerforbunds side tages der naturligvis skarpt afstand fra den ulovlighed, der opfordres til.

Fra flere sider opfordres der til, at medlemmet ekskluderes af Danmarks Jægerforbund. Derfor er sagen i dag blevet drøftet på et møde i hovedbestyrelsen i tæt dialog med den lokale jagtforening, og hovedbestyrelsen giver deres fulde støtte til den lokale forenings håndtering af sagen.

Den seneste tids uheldige episoder med jagttegnsindehavere, som anklages for at skyde ulve eller opfordre til grove overtrædelser af jagtloven, samt brud på god moral og de jagtetiske regler, får nu hovedbestyrelsen til at iværksætte et arbejde med at revidere Jægerforbundets vedtægter for at sikre, at de fremover indeholder de regler, som lokale jagtforeninger kan styre efter i sager, hvor medlemmer på den ene eller anden måde handler groft uforsvarligt.