Offentliggjort den: 31. januar 2017

Hvad koster det at være med gratis?

Danmarks Jægerforbund har mange forskellige medlemskategorier. For jagttegnsaspiranter er kursistmedlemsskabet ofte det første møde med DJ, men hvorledes er det nu med reglerne for kontingentet?

Er du tilmeldt et jagttegnskursus, er du jagttegnsaspirant, og dette giver dig adgang til Jægerforbundets gratis medlemskab, som hedder ’Kursistmedlemsskab’. Et kursistmedlemsskab er gratis i 12 måneder, og du kan melde dig ind, så snart du er begyndt til jagttegnsundervisningen. Tidligere har det været således at efterårsindmeldinger i årets sidste tre måneder medførte kursistmedlemsskab i efterfølgende år, men med DJ’s nye medlemssystem er det muligt at håndtere medlemsskaber baseret på dato, og deraf holde fast i de 12 måneder for alle indmeldelser.

Som kursistmedlem er du fuldbyrdet medlem, og har de samme rettigheder som et ordinært medlem. Det betyder selvfølgelig også, at du modtager bladet Jæger fra dag et, og kan begynde at dykke ned i det spændende jagtunivers i Danmarks største jagtblad.

Efter det første år som gratis kursist overføres du automatiske til dit næste medlemskab, som er afhængigt af alder. Er du 26 år eller derover, overføres du til ordinært medlem som koster 736 kr., hvoraf 20 kr. går til Jægernes Naturfond. Er du mellem 16 og 25 år, overføres du til et ungdomsmedlemsskab, hvor kontingentet er reduceret til 368 kr. Til medlemskabet skal lægges den lokale forenings kontingentsats. Kontingentet betales en gang årligt.

Læs mere om Jægerforbundets medlemsgrupper på hjemmesiden

Tekst: Jes Mikkelsen