Offentliggjort den: 04. marts 2024

Vær OBS på hærværk mod skydetårne

Et par tilfælde af oversavede ben på vestjyske skydetårne får DJ til at råbe vagt i gevær. Tjek tårnet før du klatrer op, lyder opfordringen - og meld det til politiet og informer DJ, hvis du oplever noget.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

Selvom maj endnu lurer ude i horisonten og de fleste jægere endnu ikke har taget revirets skydetårn i brug, kan det stadig betale sig at holde godt øje med det. De seneste par dage har skriverier om saboterede skydetårne i Vestjylland præget en række medier, efter at en jæger på Feldborg-egnen den 2. marts udsendte en advarsel via facebook.

"INFORMATION (ADVASEL) til alle i “Feldborg // Midt og Vestjylland” og nok også andre steder… Der er IGEN tårne, der får savet benene over. Det her er livsfarlig og fuldstændig hul i hovedet af gerningsmændene - OG det skal meldes til Politiet omgående," lyder det blandt andet i opslaget, som samtidig viser billeder af det saboterede tårn, som helt tydeligt har fået savet ben og afstivere i stykker.

Og jægeren har helt ret. Der er nemlig langt fra drengestreger til saboterede skydetårne, der - så snart de tages i brug – risikerer at brase sammen og vælte. Der er eksempler på folk, der er kommet endog meget alvorligt til skade, efter at befundet sig i et skydetårn, der væltede.

Derfor lyder opfordringen fra Danmarks Jægerforbund nu på, at man selvfølgelig bør tjekke sit tårn før man kravler op - og at man, hvis man måtte opdage sabotage, straks melder hændelsen til det lokale politi og informerer jægerforbundet. Du kan skrive til os på post@jaegerne.dk og medsend gerne et foto af sabotagen.