Offentliggjort den: 24. maj 2024

Plastik eller ej

DJ på Naturmødet: Danmarks Jægerforbund medvirker på Miljøstyrelsens stand med information om forbundets kamp mod plastik i naturen som et restprodukt af jægernes interesse.

Tekst og Foto: Max Steinar

Plastik er så at sige et nødvendigt onde, når vi afskyder haglpatroner, på grund af forladninger lavet af plast. Sådan har det i al fald været, men i nyere tid er der igangsat en debat og et arbejde for at ændre på dette.

Danmarks Jægerforbund har befundet sig helt i front i feltet af aktører, der arbejder for at ændre forladningerne til noget, der ufarligt kan blive nedbrudt i naturen. Hvor langt det arbejde egentlig er, kan publikum på Naturmødet 2024 få et indblik i på Miljøstyrelsens stand, hvor også miljøkonsulent Lucas Absalon fra Danmarks Jægerforbund medvirker. I samarbejde med Marianne Jakobsen Juhl, som er AC-tekniker hos Miljøstyrelsen, demonstrerer han for publikum, hvordan forskellige forladninger opfører sig efter at være kommet i vandglas.

Der er megen stor forskel. For eksempel ligger der i et glas en forladning fra en spansk producent, som kalder deres haglpatroner for ”Bioammo”. Forladningen har tilbragt to døgn i vandet – og der er ingen effekt at spore.

I et andet glas ligger der – eller har ligget – en forladning fra en Kent haglpatron. Den har været i vand i knap 30 timer. Vandet er farvet brunligt som bevis på, at forladningen er opløst og ”væk”. I et andet glas ligger en lignende forladning, altså også fra Kent. Den har ligget der i et kvarter, og er allerede på vej til at blive opløst.

(Artiklen fortsætter under billedet)

- Den spanske forladning er et bevis på, at når det kommer til at vælge miljørigtigt, kan det være meget udfordrende som forbruger at vurdere hvad der er bionedbrydeligt under danske forhold, siger Lucas Absalon. Han tilføjer:

- Vi har desværre flere eksempler på, at det ikke er så lige til at at stole på hvad producenterne påstår i forhold til nedbrydeligheden. Danmarks Jægerforbund sætter fokus på greenwashing; når jægerne gerne vil købe og anvende bionedbrydelige patroner, så skal de naturligvis kunne stole på, at de også får den rette vare.

Marianne Jakobsen Juhl nikker:

- Vi ved, at der ender plast i naturen. Vi er optaget af at undgå at det sker, men hvis det ikke kan undgås – som for eksempel når jægere til havs afskyder patroner – så skal de forladninger nedbrydes så hurtigt og miljøsikkert som muligt. Derfor er analyserne af, hvor gode de forskellige produkter egentligt er, meget vigtige.

Der er nu gået en times tid. Og også forladning nummer to fra Kent er nu opløst.