Offentliggjort den: 17. april 2024

Fortsat opbakning til udsætning

Danmarks Jægerforbund er tilfreds med at Alternativets forslag om forbud om udsætning er faldet til jorden. Det er op til jægerne at sikre, at den brede opbakning til jagten fortsætter, siger DJ-formand.

Folketinget havde tirsdag den 16. april 2024 1. behandling af Alternativets fremsatte ”Forslag til folketingsbeslutning om forbud mod udsætning af fuglevildt til jagt.” Efter 1. behandlingen i folketingssalen, var der ikke opbakning til forslaget.

- Fra jægerforbundets side kan vi med tilfredshed konstatere, at Alternativets forslag faldt. Debatten fra talerstolen viste igen, at der generelt er en god opbakning til jagten i Danmarks og forståelse for, at udsætning er en del af den danske jagtkultur, udtaler Claus Lind Christensen, formand for Danmarks Jægerforbund, og fortsætter:

- Som det også klart blev udtrykt fra talerstolen, så er det op til jægerne selv at sikre, at den brede opbakning fortætter, for der er røde advarselslamper der blinker. Der er fortsat for mange jægere og lodsejere, der ikke indberetter det vildt, der udsættes. Også når det gælder udsætningens fremtid er valide data nøglen, og der skal lyde en kraftig opfordring til alle jægere og lodsejere om at overholde de gældende regler.

Er du i tvivl om reglerne?

I jægerforbundets e-læringsportal finder du 7 moduler om udsætning, der på en nem og overskuelig måde beskriver alt, du skal vi de om udsætning:

Gå til siden med e-læring om udsætning.