Offentliggjort den: 23. maj 2024

DJ hjælper med baner til løbende vildt

Da Allingåbro skytteforening ville udvide med to baner til løbende vildt, assisterede DJ's skydebaneteam med ansøgninger til miljøgodkendelse, dimensionering af jordvold og støjrapport. Nu står de nye baner klar til Åbent hus den 8. juni.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen
Foto: Jette Martinussen

Skud til løbende vildt er vanskeligere end de fleste tror og kræver masser af god træning. Ønsker du at gå på f.eks. vildsvinejagt, skal du kunne beherske disciplinen at ramme vildtet i bevægelse - en disciplin, der kun kan trænes til perfektion på en skydebane med løbende mål, hvor hastigheden kan varieres alt efter skyttens evner og præferencer.

En sådan bane - eller rettere to af slagsen - er nu klar til indvielse på Djursland, nærmere bestemt hos Allingåbro skytteforening, som lørdag den 8. juni fra kl. 10-16 byder alle interesserede velkomne til Åbent hus på adressen Tøjstrupvej 37D, 8961 Allingåbro. Alle jægere, der medbringer egen riffel på dagen, har mulighed for at komme ind og skyde en serie på de nye baner, en 80 meter hjortebane og 50 meter grisebane.

- Vi havde fået en del henvendelser fra medlemmer med ønsket om skydning til bevægelige mål, og da vi jo gerne vil forny os, satte vi gang i processen. Den efterhånden har været et par år undervejs. Det er bestemt ikke bare noget, man sådan lige gør, forklarer Jan Nygaard, som er bestyrelsesmedlem i foreningen.

Han anslår at udvidelsen er løbet op i omkring en million kroner, inkl. et nyt skydehus.

Gennem processen har Allingåbro skytteforening støttet sig til Danmarks Jægerforbunds skydebaneteam, som har formuleret foreningens ansøgning om tillæg til den eksisterende miljøgodkendelse, dimensioneret størrelsen på den nødvendige jordvold og udarbejdet støjrapport for hele anlægget. Jordvolden blev opført af miljøvirksomheden RGS Nordic, som jægerforbundet har en samarbejdsaftale med.

Jan Nygaard lægger ikke skjul på, at det ville have været op ad bakke uden hjælpen fra skydebaneteamets folk.

- Nu står de nye baner færdige, og vi håber selvfølgelig på at de vil blive taget godt imod. Både af foreningens medlemmer og andre interesserede, siger han.

For man behøver nemlig ikke at være medlem af Allingåbro skytteforening for at få gavn af deres anlæg. Alle kan komme og træne her, og det er da også Jan Nygaards håb, at rigtig mange jægere og jagtligt interesserede lægger vejen forbi den 8. juni. Husk, at du som medlem af Danmarks Jægerforbund automatisk bidrager til skydebanens vedligeholdelse, relevant rådgivning, mv.