Offentliggjort den: 15. november 2023

Velbesøgt temaaften om invasive rovpattedyr

I aftes var DJ vært ved en temaaften med titlen "Jæger, mårhund og vaskebjørn i Danmark," og kantinen i Jagtens Hus var fyldt op til sidste stol. Du kan stadig tilmelde dig i Brovst og Aulum.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen
Foto: Jesper Kjær Illemann

Da Danmarks Jægerforbund i går aftes, tirsdag, lagde hus til en temaaften med invasive rovpattedyr på programmet, var interessen overvældende.

Blandt oplægsholderne var Mariann Chriél fra Miljøstyrelsen, som gav status på indsatsen og informerede om nødvendige sundhedsmæssige hensyn, som sikrer at jægere undgår konsekvenser ved håndtering af rovdyr. Peter Staunsbjerg gennemgik en række praktiske aspekter, når det gælder effektiv regulering af mårhund, og Peter Bülow fra Naturstyrelsen trekantsområdet fortalte levende om arbejdet med GPS-mærkede dyr og nogle af de aha-oplevelser, det har ført med sig. Desuden blev der givet oplæg af Sandor Markus (Vildtkonsulent Kronjylland) om Naturstyrelsens arbejde og Niels-Erik Jørgensen (mårhundereguleringsjæger) om fældearbejde.

Alt i alt en yderst spændende og vellykket aften med mange tilfredse gæster. Husk at du stadig kan melde dig til en af vores to resterende temaaftener om mårhund og vaskebjørn. Det koster ikke noget. Se datoer og tilmeldingslink her:

Skal du med? Vi ser på erfaringer med GPS-dyr, vigtigt jægerhåndværk, netværk, ny lovgivning og kommende udfordringer.