Offentliggjort den: 09. juni 2023

Vaskebjørne og skumfiduser

Kampen mod den invasive vaskebjørn skal føres af jægere, bevæbnet med rifler og søde sager. Lige nu opstilles rør – de såkaldte duftrør - med bl.a. skumfiduser og rosiner langs grænsen i det sønderjyske. De er vagtposter mod den kommende invasion.

Tekst og Foto: Jacob Munkholm Jensen

Egentlig ganske simple konstruktioner, men effektive. Rørene er lavet af PVC, 75 cm lange og forsynet med en masse udborede huller og et låg i toppen. Materialet er så glat, at f.eks. rotter ikke kan kravle op ad dem. Før låget skrues på, fyldes røret med fristelser, der dufter så godt, at passerende vaskebjørne næppe kan modstå fristelsen til at undersøge sagen nærmere.

Fra Danmarks Jægerforbunds domicil ved Kalø distribueres rørene i øjeblikket til alle interesserede sønderjyske jægere, som kan opstille dem i forbindelse med et vildtkamera. Sammen med rørene modtager jægerne en slags startpakke, bestående at en grundig vejledning foruden et bundt poser med skumfiduser og rosiner - særligt lækre sager, også for de invasive vaskebjørne, som formerer sig drastisk syd for grænsen, og som snart kan ventes at indvandre.

Sønderjyske grænsevagter

- Indsatsen er en del af Danmarks Jægerforbunds formidlingsindsats, som vi har aftalt med Miljøstyrelsen, og rørene skal ses som en slags grænsevagter. De skal først og fremmest være vores øjne og ører og give os det bedst mulige overblik over, hvor mange vaskebjørne der vandrer over grænsen og videre nordpå, forklarer Jesper Kjær Illemann, vildt- og naturkonsulent i jægerforbundet.

Ideen om gennemhullede PVC-rør, de såkaldte duftrør, fyldt om med skumfiduser, opstod på grund af et stadig voksende behov for at vide, hvor langt den slesvig-holstenske bestand af vaskebjørne er på en mere systematisk overskridelse af den dansk-tyske grænse. Jægerne har jo i forvejen masser af vildtkameraer i aktion derude, og et duftrør opsat i forbindelse med et kamera, udgør den perfekte grænsevagt. Man når måske ikke at bortskyde vaskebjørnen før den atter er borte, men antallet af observationer vil til sammen og på sigt tegne det billede, som Miljøstyrelsen har brug for.

- Vaskebjørnen rykker langsomt, men sikkert nordpå. Hunnerne er meget territoriale og bevæger sig sjældent mere end tre kilometer bort fra det sted, de blev født. Men hannerne strejfer mere, og efterhånden som kuldene fødes længere og længere mod nord, kommer bestanden nærmere, forklarer Jesper Kjær Illemann.

De første skumfiduser i aktion

I skrivende stund er ca. 150 duftrør i aktion – og de virker. For nylig krævede et duftrør sit første offer. Det skete på en baitplads for mårhunde ved Kruså, hvor en netop indvandret vaskebjørn kom op til røret, sprængfyldt med søde sager, netop som reguleringsjægeren havde sat sig til rette. Den faldt fluks for hans velplacerede kugle.

Er du sønderjysk jæger, og ønsker du at hjælpe til ved at modtage en "startpakke" med duftrør og søde sager at komme i gang på? Så kontakt Jesper Kjær Illemann på mail jki@jaegerne.dk, eller ring på tlf. 88 88 75 34.