Offentliggjort den: 18. januar 2023

Ulven i varevognen

Den trafikdræbte ulv, som fornylig blev fundet ved en motorvej i nærheden af Esbjerg, er nu blevet identificeret.

Tekst: Hans Kristensen
Foto: Anders Nielsen

Anders Nielsen arbejder ved et vandforsyningsselskab og kom kørende i firmaets varebil på motorvejen lige nord for Esbjerg, da han så noget i vejkanten.

- Som jæger er man jo vant til lige at være opmærksom på, hvad der ligger af trafikdræbt vildt. Tit er det mårhunde. Men her tænkte jeg: Det er fandme en ulv.

Han tog en runde, så han kom forbi stedet igen, og holdt ind og fik lempet ulven ind i bilen, så den var sikret. Herefter fortsatte han sine arbejdsopgaver, mens han fra mobiltelefonen varskoede Naturstyrelsen om sit fund.

- Den var med nede at svejse rør på havnen og rundt forskellige andre steder. Men på et tidspunkt ringer de fra Naturstyrelsen og meddeler, at man ikke sådan må køre rundt med et fredet dyr som ulven. Så aftaler vi at mødes hjemme hos mig. Min chef er heldigvis også jæger og syntes, at det var spændende, så det var ikke noget problem, at jeg holdt lidt før fri for at aflevere dyret, lyder det videre fra Nielsen.

Hjemme kunne han konstatere, at det var en knap 30 kilo tung tæveulv, der tydeligvis var påkørt. Et bagben var brækket, så benpiben stak ud, og ulven havde tydelige skader i hovedet. Det fik Anders Nielsen til at undre sig over, at påkørslen ikke var anmeldt. Med så voldsomme skader på ulven kan bilisten næppe have været i tvivl om, hvad der var sket.

- Hvis den havde kæmpet sig lidt længere væk fra vejen, inden den døde, var den sikkert aldrig blevet fundet. Så havde den figureret som en af de ulve, der forsvinder sporløst, funderer Anders Nielsen.

Han har selv med stor interesse fulgt artens indvandring og har det fint med, at vi har fået ulve i Danmark. Men at han selv skulle få en ulv med som passager i varevognen, havde han ikke regnet med!

Det er første gang, at der findes en trafikdræbt ulv i Danmark. Hunulven er siden identificeret som en af de otte hvalpe fra det første kuld af parret på Skjernreviret (Borris Skydeterræn) i 2022. Den døde ulvehvalp har fået koden eller "DNA-nummerpladen" GW3062f, mens faren har GW2020m, og moderen GW1434f. Tæveulven menes at have været på vandring for at finde et nyt revir.

Hvis man finder hvad man formoder er en død ulv, skal man straks kontakte Naturstyrelsen.