Offentliggjort den: 15. december 2023

Ulveangreb i Tyskland? Alvorligt såret mand på hospitalet

Var det en ulv eller en hund, der forleden angreb en hundelufter og hans hund i en tysk skov? DJ maner til besindighed og afventer resultaterne af undersøgelserne.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen
Foto: Arkivfoto

En 47-årig mand blev onsdag eftermiddag angrebet af en formodet ulv, mens han gik i skoven med sin hund i den tyske delstat Brandenburg. Manden blev alvorligt kvæstet og er i øjeblikket på hospitalet. Ifølge politiet angreb dyret mandens hund, og da manden greb ind, blev han selv bidt flere gange og pådrog sig derved alvorlige kvæstelser - dog ikke livstruende.

Det skal nu klarlægges, hvorvidt der var tale om en ulv eller en hund. Det sker via genetisk analyse af bidsårene. I mediet Tagesspiegel påpeger en talsmand for den tyske miljøstyrelse, at "alle de hidtil kendte fakta, inklusive beskrivelsen af den tilskadekomne og politirapporten, i øjeblikket tyder på, at det er en hund."

Ifølge en artikel i Rundfunk Berlin-Brandenburg fortæller det tyske politi, at manden selv omtalte dyret som "en schæferhund med en usædvanlig farve."

Afventer resultater af undersøgelser

I Danmarks Jægerforbund maner man til besindighed og afventer resultaterne af undersøgelserne. Jagtfaglig chef, Niels Søndergaard, anerkender dog, at der uanset hvad har været tale om en voldsom episode.

- Men lad os se hvad undersøgelserne viser. Tyskland har langt større bestandstætheder af ulv end vi har i Danmark, men der har historisk så vidt ikke været angreb på mennesker, siger han.

Alene i delstaten Brandenburg menes der er leve over 1.000 individer, tilhørende den centraleuropæiske lavlandsbestand. Det er i øvrigt samme bestand, som ulvene i Danmark er en del af. I august 2023 var der cirka 30 voksne ulve i Danmark.