Offentliggjort den: 09. februar 2023

Podcast: Jagtvåbnenes historie, episode 2

Armbrøst, krudt og kugler! I dette afsnit i vores serie om jægernes våben byder vi igen lytterne med på en rejse tilbage i tiden. Vi er nemlig nået til episode 2 i historien om jægernes våben.

Tekst og Foto: Jacob Munkholm Jensen

Fortællingen om jagtvåbnenes historie strækker sig over tusindvis af år. I tidernes morgen som i dag - og hele vejen op igennem historien - var jagtens succes afhængig af det gode jægerhåndværk, dygtigt fremstillet værktøj og sans for detaljen. Og så var jagten som regel livsfarlig - med livet som indsats.

Det er denne lange og forunderlige udviklingshistorie, som vi tog hul på i forrige episode i Danmarks Jægerforbunds podcastserie om jægernes våben. I dag går vi skridtet videre op gennem historien. I denne episode tager Rune Clausen, museumsinspektør ved Det Grønne Museum, os nemlig med på en rejse tilbage i tiden omkring Middelalderens afslutning og frem til midt i 1800-tallet, hvor et teknologisk kvantespring finder sted. Med sig i studiet har Rune endnu en gang medbragt et udvalg af spændende genstande fra museets samling, som illustrerer udviklingen af jægeren og hans våben.

Fra en ualmindelig flot og flere hundrede år gammel armbrøst og til ét af de smukkest dekorerede og allermest velbevarede krudtvåben i museets omfattende samling.

Hør podcasten her:

Med sig i studiet har Rune medbragt et udvalg af spændende genstande fra museets samling, som illustrerer udviklingen af jægeren og hans våben. Billederne herunder viser et par af de genstande, han har valgt at medbringe til dette afsnit: