Offentliggjort den: 28. marts 2023

Lær at strejfe pelsvildt

Vi er ude i god tid - men allerede nu kan du sætte en vigtig dato i kalenderen og tilmelde dig efterårets kursus i strejfning af pelsvildt.

Ved du ikke hvad du skal gøre, når du har skudt den flotte vinterræv? Du er ikke den eneste, da strejfning af pelsvildt desværre er et uddøende jægerhåndværk. Hvis du vil lære, hvordan man strejfer pelsvildt og efterfølgende behandler skindet, så er Danmarks Jægerforbunds kursus "Strejfning af pelsvildt" lige noget for dig.

Ud over den generelle håndtering af dyrene, lægges der på dette kursus primært vægt på selve strejfningen, hvor det fulde skind aftages i tråd med godt jægerhåndværk samt den efterfølgende skrabning og præsentation af taning. Desuden introduceres du til garvning (husmandsgarvning) af pelsvildt. Der benyttes primært ræv, men også mårhund som emner for arbejdet. Hver deltager får stillet ét dyr til rådighed. Vi leverer dyrene, og du får selvfølgelig dit skind med hjem.

Kurset afholdes i Jagtens Hus fredag den 22. september fra kl. 13.00-20.00.

Se filmen om strejfning af ræv her: