Offentliggjort den: 06. september 2023

Vær OBS på reglerne for kronvildtjagt før solopgang og efter solnedgang

I forbindelse med starten på jagtsæsonen for kronvildt kan der opstå usikkerhed om reglerne for at skyde kronkalv, kronspidshjort og kronhind før solopgang og efter solnedgang.

Tekst: Niels Henrik Simonsen

Muligheden for at skyde kronvildt før solopgang og efter solnedgang findes imidlertid kun for de artsgrupper og i de lokalområder, hvor det direkte fremgår af de lokale jagttider for kronvildt i jagttidsbekendtgørelsen.

I Midtjylland (kortbilag 9 på nedenstående kort) må kronkalv jages fra 1 time før solopgang til solnedgang fra 1. september til 31. januar og kronhind fra 1 time før solopgang til solnedgang fra 16. oktober til 31. januar.

På Djursland (kortbilag 10 på nedenstående kort) må kronkalv og kronspidshjort jages fra 1 time før solopgang til 1 time efter solnedgang i september samt fra ½ time før solopgang til ½ time efter solnedgang i december og januar, og kronhind må jages fra ½ time før solopgang til ½ time efter solnedgang i december og januar.

I Vestjylland (kortbilag 11 på nedenstående kort) må kronkalv og kronhind jages fra ½ time før solopgang til solnedgang fra 16. december til 31. januar.

Alle andre steder gælder de generelle bestemmelser om, at kronvildt kun må jages fra solopgang til solnedgang. Se de lokale jagttider i dit område for kronvildt ved at klikke på kortet på denne side eller i Danmarks Jægerforbunds app Jæger.