Offentliggjort den: 08. december 2023

Klar til buejagt på stort hjortevildt

Efter en lang proces med uventede hindringer er det nu sikkert og vist: Buejægerne kan gå på jagt efter stort hjortevildt fra og med den første dag i det nye år.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

1. januar 2024 kan du roligt finde buen frem, såfremt du har bestået buejagtprøven og ønsker at nedlægge et stort stykke hjortevildt. Nu er bekendtgørelsen nemlig omsider underskrevet, og den længe ventede jagt er dermed en realitet. Det er således en lang proces, der nu omsider finder sin afslutning, og det glæder formanden for Danmarks Jægerforbunds buepolitiske udvalg, Jørgen Vester:

- Akkurat som de fleste andre buejægere i Danmark har jeg set frem til ændringen af bekendtgørelsen, som én gang for alle tillader buejagt på kron-, då- og sikavildt efter samme retningslinjer, som var gældende i forsøgsperioden (der varede fra 2018 til 2022, red.). Nu er det en realitet, og så glemmer vi hurtigt at ventetiden var lang, siger Jørgen Vester.

I februar 2023 blev medlemmerne af Vildtforvaltningsrådet (VFR) enige om at anbefale permanent buejagt på det store hjortevildt. Herefter blev den ændrede bekendtgørelse sendt i høring uden indsigelser og alt tydede derfor på, at det skulle lykkes at nå i mål tidsnok til at buejægerne kunne komme afsted pr. 1. september.

Alligevel måtte buejægerne væbne sig med tålmodighed lidt endnu. For selvom høringsperioden ikke bød på indsigelser vedr. ændringen af bekendtgørelsen, blev Miljøstyrelsen i løbet af perioden opmærksom på et krav om, at bekendtgørelsen også skulle notificeres både i forhold til et EU-direktiv og WTO's TBT-aftale (Technical Barriers of Trade), før den kunne træde i kraft. En proces, som ifølge Miljøstyrelsen ville tage mindst tre måneder. Og det kom til at holde mere end rigeligt stik.

- Men lad os ikke ærgre os over det nu. Lad os i stedet glæde os over den sejr, det virkelig er for os buejægere, at vi nu igen kan udleve vores passion fuldt ud, slutter en glad bueformand.