Offentliggjort den: 31. marts 2023

Husk at teste blyfri ammunition i din riffel

Danmarks Jægerforbunds fokus på blyfri ammunition til din riffel fortsætter i april. Ved en række arrangementer over hele landet kan du teste de fleste blyfrie produkter, der findes på det danske marked i dag.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen
Foto: Nicholai Vigger Knudsen

Har du endnu ikke fundet dit foretrukne blyfrie produkt til din riffel, har du nu gode muligheder for at teste dig frem til noget, der imødekommer dine krav og forventninger. I disse uger er Danmarks Jægerforbunds otte kredse nemlig værter ved en række arrangementer over hele landet, hvor du mod en mindre egenbetaling har mulighed for at komme og teste produkter fra de fleste producenter og importører af blyfri riffelammunition i Danmark.

• Hør også denne podcast:

Det første arrangement er allerede løbet af stablen, så der er stadig syv tilbage i pipelinen. Med andre ord: Du kan nå det endnu! I søndags, den 26. marts, havde således over 100 besøgende fundet vej til Skallebøllecenteret på Fyn, hvor arrangementet fandt sted, og rigtig mange af dem benyttede lejligheden til at teste de forskellige typer blyfri ammunition i deres medbragte riffel.

Ved testskydningerne var der repræsentanter for de forskellige producenter og importører til stede på skydebanen, sammen med dygtige riffelinstruktører, der hjalp med indskydning og afprøvning der, hvor der var behov for det.

Sådan kommer det også til at være alle andre steder. I det hele taget er arrangementerne en perfekt mulighed for at komme en tur på skydebanen, og måske allerede i år skifte til blyfri ammunition, inden det bliver et krav til næste forår. Og så er det ikke mindst en mulighed for at nørde ammunition eller blot prøve lidt forskelligt, uden at skulle købe hele pakker af forskellig ammunition.

Læs mere om arrangementerne her:

Få overblik over datoer og steder for testarrangementerne på denne her side, og læs samtidig meget mere om blyfri ammunition.

Se også denne film med skovfoged Torben Christiansen på riffelskydebanen, som er udarbejdet af Miljøstyrelsen: