Offentliggjort den: 10. marts 2023

DJ i debatindlæg: Genrejsning af dansk natur skal være en folkesag

Store, private arealer skal omlægges til natur, hvis vi skal nå målet om 30 procent beskyttet natur i 2030. Heunicke skal undgå lokal modstand, så genrejsningen af naturen bliver en folkesag, skriver formand for DJ, Claus Lind Christensen, i et debatindlæg i Altinget.

Er der én ting, vi har lært af i den forrige regeringsperiode med oprettelsen af naturnationalparkerne, så er det, at naturgenopretning møder kraftig modstand, hvis den trykkes ned over hovedet på borgerne.

Skal den kommende og meget omfattende naturgenopretning i Danmark lykkes – og det skal den – så skal vores nye miljøminister Magnus Heunicke (S) sørge for at inddrage borgerne i et større omfang, end den tidligere regering gjorde. Der skal gives tid.

Gør han ikke det, så risikerer én af de vigtigste politiske dagsordener i disse år at splitte befolkningen i stedet for at samle den. Splittes befolkningen, taber naturen, og den har i forvejen meget lidt tilbage på tabskontoen. Det står stadig tydeligt, som forskerne tager den danske natur og dens tilstand under lup.