Offentliggjort den: 09. februar 2023

Film om regulering af mårhund på baitplads

Indsatsen overfor mårhund er vigtig, og ét af elementerne i bekæmpelsen af den invasive art er anvendelsen af baitplads, hvor dyrene kan nedlægges. Vi har lavet en film, der ser nærmere på det.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

Det går fremad med jægernes utrættelige indsats overfor den invasive mårhund. Overalt i det jyske er frivillige jægere engageret i bekæmpelsen, og selvom resultaterne er gode og antal nedlagte mårhunde er talrige, er det vigtigt at opretholde presset.

Ét af de vigtigste elementer i bekæmpelsen af mårhund i Danmark er etableringen af en effektiv foderplads - også kaldet baitplads. I filmen herunder vil den rutinerede mårhundereguleringsjæger Peter Staunsbjerg gøre os klogere på hvor og hvordan man enkelt og billigt etablerer en baitplads. Han vil dele ud af sine erfaringer, anvise hvordan man udvælger den gode plads og gennemgå opstilling af grej, betjening af vildtkamera, mv. Desuden vil jægerforbundets vildt- og naturkonsulent Jesper Kjær Illemann bl.a. komme ind på nødvendigheden af det gode jægerhåndværk, etik og en effektiv, målrettet indsats på de rigtige tidspunkter af året. I løbet af filmen vil også jægerforbundets våbenkonsulent, Nicholai Vigger Knudsen, fortælle om det forskellige grej, der kan købes til riflen, f.eks. termisk udstyr, lysforstærkende sigtekikkert, håndholdt spotter, mv.

Filmen varer 18 minutter.