Offentliggjort den: 07. marts 2023

Etik på dagsordenen i Vildtforvaltningsrådet

Vi skal forvente at etiske aspekter ved udsætning, fodring, faunakriminalitet, natursyn, mv. kommer til at fylde mere i diskussionerne i Vildtforvaltningsrådet i 2023.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen
Foto: Christian Lang Jensen

Da formand for Vildtforvaltningsrådet (VFR), Jan Eriksen, sidste år blev udpeget til en ny periode for tredje gang, satte han selv ord på noget af det, der optager ham mest: At rådet skal prioritere debatten om etik højt, og at den i år skal øverst på dagsordenen.

- Jagt er en god og sund fritidsinteresse, men i enhver fritidsinteresse må man også tage et ansvar, og hvis vi vil bevare befolkningens opbakning til jagten, er vi nødt til at forholde os til jagtens etik, siger han til Miljøstyrelsens publikation Vildtinformation.

Især er det etiske aspekter i forbindelse med udsætning af fugle, fodring af vildt, faunakriminalitet og selve jagtudøvelsen, som skal diskuteres. Og med sådanne emner på dagsordenen er der for alvor lagt op til debat.

- Personligt har jeg ikke taget stilling til, om udsætning af fasaner og ænder skal udfases, men det er forkert at fortælle omgivelserne, at jægerne er store naturforvaltere, og at vi høster af naturens overskud, når vi udsætter så mange dyr, siger Jan Eriksen til Vildtinformation.

Mens han grundlæggende ikke ytrer holdning til udsætning, forholder det sig dog anderledes med spørgsmålet om fodring, som i visse tilfælde kan minde om det rene vilde vesten:

- Vi har allerede jagtetiske regler på området, men de bliver ikke fulgt, så vildtfodring ligner i dag nærmest et våbenkapløb. Det er direkte uetisk og udtryk for et usundt natursyn, siger VFR-formanden og peger på aspekter som fodrings påvirkning af dyrenes adfærd, valg af fodertyper og veterinære problemer i form af smitte og parasitter.

Trods de mange oplagte diskussionsemner ser Jan Eriksen frem til et år i jagtetikkens tegn. Han er ikke i tvivl om at debatterne bliver spændende, men også et sjovt og udviklende arbejde i et forum, hvor folk tør diskutere konstruktivt:

- Medlemmerne er altid parat til at diskutere svære emner, og personligt holder jeg meget af at være med til at fremme dialogen, bøje synspunkter mod hinanden og finde fælles løsninger, lyder det fra Jan Eriksen.