Offentliggjort den: 01. juni 2023

CAP-ordninger kan spænde ben for biodiversitet

DJ er ikke udelt begejstret for implementeringen af den nye CAP og de ordninger, der skulle sikre biodiversitet og bæredygtighed. Mediet Effektivt Landbrug har interviewet DJ-chefkonsulent Jakob Bergmann Nielsen.

Tekst og Foto: Louis Andreas Michaelsen, Effektivt Landbrug

Frygten er blandt andet, at store områder vil blive udlagt til brak, mens andre vil blive dyrket intensivt.

Allerede inden CAP-reformen var Danmarks Jægerforbund sammen med andre organisationer ude med bekymringer i forhold til den egentlige værdi af tiltagene – biodiversitet & bæredygtighed samt GLM 8 - hvor lodsejere er forpligtet til at sikre, at mindst fire procent af jorden er ikke-produktive elementer.

- Jægerforbundet er meget betænkelige ved den tilsyneladende store efterspørgsel efter brak. Det presser priserne op, og kan give ejeren mere end den nye bio-ordning, biodiversitet & bæredygtighed, siger chefkonsulent i Danmarks Jægerforbund, Jakob Bergmann Nielsen.