Offentliggjort den: 13. december 2022

Test din viden om rovfuglene

Ved du hvor stort vingefanget er på en duehøg og om fiskeørnen overvintrer i Danmark? Hvis ikke kan du få svarene og teste din viden om ni danske rovfugle på Jagtprøven.dk.

Tekst: Lene Midtgaard
Foto: Søren Vendelbo

Danmarks Jægerforbund og Dansk Ornitologisk Forening (DOF) har indgået et rovfuglepartnerskab i Projekt Fælles fokus på de danske rovfugle. Projektet afsluttes ved årsskiftet, men inden da præsenteres en af de store milepæle i projektet: Et rovfugleunivers på Jagtprøven.dk.

Jagtprøven.dk er jægerforbundets onlineunivers til jagttegnsundervisning og indeholder test, videoer, e-bøger, lektionsplaner og meget mere. Adgang til platformen kræver normalt et medlemskab, men rovfugleuniverset kan tilgås af alle. Materialet er produceret af medarbejdere og formænd fra jægerforbundet og DOF og omfatter de syv arter, som indgår i det normale pensum i jagttegnsundervisningen, samt yderligere to arter. Derfor kan man stifte bekendtskab med både havørn, fiskeørn, rød glente, musvåge, rørhøg, spurvehøg, duehøg, vandrefalk og tårnfalk i materialet.

Undervisningsmaterialet er opbygget med korte informative videoer om rovfugle, efterfulgt af tre spørgsmål. I alt er der fire moduler – tre moduler med hver tre rovfugle og til sidst et enkelt modul, som indeholder en prøve med 40 spørgsmål ligesom i den almindelige jagtprøve.