En glædelig tradition

For to lollandske strandjægere er premieredagen den 1. september en flerfarvet oplevelse, der handler om meget mere end selve jagten.

Tekst og Foto: Thomas Lindy Nissen

Jagt: for omkring 10 år siden designede og byggede Leo Kamper og Tom Buxbom en trækjagtspram til jagt på lavt vand i alt slags vejr. Der er tale om et mesterværk af en skydepram med usædvanlig god plads, som kan flyde på helt ned til mellem tre og fem cm vand. Skydeprammen som de kalder Øen, kan fremføres med en påhængsmotor i stort set alt slags vejr og er derfor perfekt til turen mod Rødsand. De to jægere tager hvert år to-tre ture til det fladvandede område med sandrevler, stenrev og småøer godt fem km ud for Lollands sydlige kyst.

Det eneste problem ved den komfortable skydepram er, at det kan være svært at holde øjnene åbne hele tiden. Dette måtte Tom Buxbom sande, da en flok krikænder slog på lokkerne i løbet af formiddagen.

Læs hele artiklen i september udgaven af Jæger.