Offentliggjort den: 14. november 2022

Kæmpe skulderklap til de frivillige i Bliv NaturligVis

Bliv NaturligVis modtager stor donation fra den nu opløste Dansk Schweisshundeforening.

Tekst: Sara Waack-Möller

Dansk Schweisshundeforening har ved en ekstraordinær generalforsamling vedtaget at opløse foreningen og donerer resterende midler til projekt Bliv NaturligVis - et gratis undervisnings- og formidlingstilbud for børn, skabt i et samarbejde mellem Danmarks Jægerforbund og Danmarks Sportsfiskerforbund med støtte fra Nordea-fonden.

Foreningens resterende midler øremærkes til formidlingsarbejde i Bliv Naturligvis, til formidling om schweisshundearbejdet med særligt fokus på hundens og hundeførerens arbejde, formidlet i børnehøjde. Afgående formand Kenneth Jensen fortæller at foreningens oprindelige vision var arbejdet for at fremme interessen for, og viden om, eftersøgning af klovbærende vildt, og at det falder i god tråd med Bliv NaturligVis måde at formidle på.

- Derfor var Bliv NaturligVis et oplagt valg. Tiden er løbet fra foreningen og det gav mest mening at videregive formidlingsstafetten, siger Kenneth Jensen.

Kenneth Jensen mener også at muligheden for at give et skulderklap til folk der gør et stykke arbejde frivilligt og samtidig går den ekstra mil var en god måde at lukke foreningen ned på. Stafetten om formidling af schweisshundene og deres arbejde er således givet videre til Bliv NaturligVis. Der var fuld enighed hos den afgående bestyrelse om at donere foreningens resterende midler. Det ender med en donation på 138.000 kr.

Projektleder for Bliv NaturligVis Franz Holmberg tager det som et kæmpe skulderklap til alle de frivillige formidlere, at schweisshundeforeningen har fået øje på Bliv NaturligVis og vælger at donere pengene til deres arbejde.

- Næste skridt bliver nu at finde ud af, hvordan vi får pengene bedst muligt ud at arbejde for formidling af schweisshundearbejdet, siger Franz Holmberg.

Til dette håber han at kunne inddrage en lille arbejdsgruppe af formidlere fra Bliv NaturligVis og medlemmer af den nu nedlagte forening.

Har du lyst til at booke en formidler så kan du besøge Bliv NaturligVis' hjemmeside og vælge en formidler i nærheden af dig. Har du lyst til selv at blive formidler og få muligheden for at gøre en forskel for formidlingen af jagt og fiskeri, så kan du læse mere og tilmelde dig her.