Offentliggjort den: 21. december 2022

PAC om våbenregister: Nu er målet nået

Her, ved udgangen af 2022, lader det til at politiets meget omtalte våbenregister endelig er ved at være så meget oppe i omdrejninger, at sagsbehandlingen nu igen glider planmæssigt.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

Første dag i december kunne vi her på siden meddele, at der tilsyneladende var lys forude i den kedelige føljeton om politiets våbenregister og de enorme bunker af ventende ansøgninger om våbentilladelser. En føljeton, der har varet hele året. Men nu skulle det altså være både sikkert og vist. Målet er nået. Det skriver i hvert fald Politiets Administrative Center (PAC) i sit statusnyhedsbrev til våbendanmark, som blev udsendt så sent som i går. Heri hedder det blandt andet:

”Vi har nu et våbenregister, der lever op til de krav, der er gældende fra EU, og hvor sagsbehandlingen glider planmæssigt. Det har som bekendt taget længere tid end forventet, men nu er målet nået. Driftsprøven er godkendt, og det betyder, at projektet lukkes og overgår til almindelig drift. Vi har haft et rigtig godt samarbejde med både Netcompany og Rigspolitiet.”

I nyhedsbrevet beretter PAC videre, at driften med at udstede tilladelser fortsætter ”ufortrødent og i godt tempo,” og at man i løbet af den seneste måned har nedbragt sagsbeholdningen af ansøgninger om tilladelser til jagtrifler med 18 pct., så man nu har under 4.000 ansøgninger i bunken. Ved indgangen til september i år var antallet i bunken cirka 9.000, så noget tyder på at det for alvor går fremad. Af tallene i PAC’s driftsstatus fremgår det, at der pr. 15. december 2022 var 18.990 afsluttede sager omhandlende tilladelse til jagt, og at der stadig afventer nøjagtig 3.958 sager i bunken.

Desuden meddeles det, at sagsbeholdningen af ansøgninger om våbenpas i løbet af den seneste måned er faldet med 20 pct. til ca. 2.000, og at man prioriterer dette område meget højt med en dedikeret indsats resten af måneden.