MST sætter fokus på blyfri ammo til jagt

Med nylanceret hjemmeside og informationsmateriale i form af trykte foldere og film vil Miljøstyrelsen inspirere danske jægere til at skifte over til blyfri riffelammunition allerede nu.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

Egentlig ligger skæringsdatoen den 1. april 2024. Til den tid vil det definitivt være forbudt at gå på jagt med blyholdig, centraltændt riffelammunition. Men selvom der således er en smule tid at løbe på endnu, er der vel ingen grund til at vente til sidste øjeblik. Det giver god mening allerede nu at gå i gang med at finde den perfekte blyfrie erstatningsammo til netop din riffel, og derfor har Miljøstyrelsen da også skudt sin oplysningskampagne i gang allerede nu.

Den nye hjemmeside, Blyfri ammunition: God jagt uden bly, åbnede i denne uge og giver svar på en lang række af de spørgsmål, jægerne ofte stiller om blyfri ammunition. Derudover er der links til forskningsrapporter, undersøgelser, løbende opdaterede videoer, mv. Samtidig udsender styrelsen også den fysiske folder "God jagt uden bly," der bl.a. omdeles som indstik i novembernummeret af jægerforbundets magasin, Jæger.