Offentliggjort den: 25. maj 2022

Lollandsk ørn fundet skudt

En død havørn med hagl i kroppen er fundet på Lolland, og sagen er meldt til politiet. DJ ærgrer sig over episoden, som kaster en skygge hen over de danske jægere.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen
Foto: Lene Taul

Endnu et ørnedrab er kommet for dagen, og røntgenbilleder viser, at fuglen desværre har hagl i kroppen. Det faktum gør, at pilen uvægerligt peger i retning af den samlede jægerstand - en meget beklagelig konsekvens af enkeltpersoners uansvarlige handlinger. Havørnen blev fundet på en landmands mark på Lolland i begyndelsen af maj, og det var efter undersøgelser hos en dyrlæge at røntgenfotografierne viste hagl i kroppen og sår på klørene, der sandsynligvis også stammer fra hagl. Naturstyrelsen har meldt episoden til politiet, og havørnen er blevet sendt til obduktion hos vildtsundhed.dk ved Aalborg Universitet.

- Drab på fredede dyr er totalt uacceptabelt, og det strider imod alt, hvad jagten og jægerne i Danmark står for. Men jeg må jo erkende, omend hvor smerteligt det er, at der er nogle mennesker med jagttegn, som aldrig burde have haft det. Det de mennesker foretager sig, når de tager loven i egen hånd, er så skadeligt for jagtens opbakning og anseelse, at jeg på det allerkraftigste må opfordre alle med viden om sagen til at gå til politiet, siger Claus Lind Christensen i en artikel på Dansk Ornitologisk Forenings hjemmeside.

Lille, uvidende og dum del af jægerskaren

Episoden med den døde havørn nåede i går også sendefladen på TV2 Øst, som blandt andet interviewer formand for jægerforbundets trækvildtudvalg, Christian Clausen:

- Der er stadigvæk en lille, uvidende og dum del af jægerskaren, som ikke fatter perspektiverne i naturbevarelse. I virkeligheden burde de ikke have haft jagttegn, kommenterer Christian Clausen overfor TV2 Øst.

DJ og DOF i rovfuglepartnerskab

Dansk Ornitologisk Forening (DOF) og Danmarks Jægerforbund har med projektet "Fælles fokus på de danske rovfugle" indgået et såkaldt rovfuglepartnerskab, hvor den fælles interesse for naturen og rovfuglene står i centrum. Målet er, at det skal være helt slut med drab på rovfugle i den danske natur. Derfor ønsker organisationerne at samarbejde om en indsats for at udbrede kendskabet til rovfuglenes biologi og rolle i naturen.

Spol frem til 1:54 inde i udsendelsen herunder for at se indslaget på TV2 Øst om den døde havørn, hvor bl.a. Christian Clausen interviewes: