Offentliggjort den: 11. november 2022

Jagtklubben: - Kvinderne hænger ud på kryds og tværs nu!

Skydebanegruppe for de nærmeste veninder voksede sig til et socialt netværk for kvindelige jægere i hele landet.

Tekst: Johannes Bojesen
Foto: Jagtklubben

For fire år siden oprettede Mette Karin Petersen facebookgruppen ”Skydedag på KFK” (KFK er initialerne for Københavns Flugtskytteklub, der driver banen på Selinevej på Amager). Gruppen bestod af hendes den gang bedste – og eneste – jagtveninder, og tanken var, at de kunne mødes på skydebanen, på jagt eller bare hænge ud og lære hinanden lidt bedre at kende. Selv om det var svært at finde tidspunkter, hvor alle kunne samtidig, lykkedes det ind imellem, og gruppen varede ved.

Siden da har Mette Karin Petersenen – der måske er bedre kendt under navnet Jaegerinden på sociale medier – fået mange nye jagtveninder, og ofte er de nye bekendtskaber imponerede over hvor mange jagtvenner hun har – specielt kvindelige. Selv oplever de nemlig, at det ikke er så let at finde ligesindede kvinder inden for jagtverdenen.

- Det gav mig ideen til at dele mine jagtveninder på kryds og tværs ved at åbne facebookgruppen og gøre den til en netværksgruppe, bygget på events og komsammen. Det er gået stærkt, og har været en kæmpesucces. Kvinderne hænger ud på kryds og tværs nu. Det er fantastisk.

Sådan startede Jagtklubben, der med vilje ikke hedder noget med kvinder, for en jæger er i Mettes øjne ikke en mand eller en kvinde. Gruppen er mere lavet for at give nye og gamle kvinder i jagtens verden mulighed for at knytte kontakter, så de ikke er afhængige af den ofte mandlige rollemodel de har i deres mænd, kærester eller andet.

- Gruppen er ikke skabt for at ekskludere mænd, men for at give kvinderne en tryg og god start, understreger Mette.

For det efterspørges tydeligt.

- Når jeg til Jagtklubbens arrangementer har spurgt medlemmerne, hvorfor de synes at Jagtklubben er et værdifuldt netværk, så er svaret, at de føler sig trygge. Vi kan diskutere emner som man ikke kan med mænd – som eksempelvis besværligheden i at tisse i en skov på en hamrende kold vinterdag. Mange tør ikke møde op på skydebanen, fordi de tænker, at det er for mænd. De føler sig usikre, og Jagtklubben er skabt som et netværk for de her kvindelige jægere, så de kommer godt fra start. På sigt er det tanken at åbne netværket for mændene, så det ender med at være en fed jagtklub for alle jægere.

I dag er gruppen vokset til mere end 500 medlemmer, og ideen er, at folk selv byder ind med aktiviteter. Til en start har Mette selv sat en retning for hvilke events man kan lave. Det har været alt fra middage, drinksaftaler og skydetræning til hundedage og skydebiografture. Der har også været afholdt et arrangement i jagtbutikken Game & Gun, hvor fokus var skæftetilpasning. Her medbragte medlemmerne deres egne haglgeværer og fik instruktion om korrekt skuldring og skæftetilpasning.

Tidligere på året holdt Jagtklubben sin første årscamp med næsten 50 deltagere:

- Det var simpelthen den vildteste event. Vi havde lejet et område ved Gisselfeld, medlemmerne havde telte med, og vi havde skaffet sommerbukke som vi lavede en forlægningsworkshop med. Der var sanketur, jagtsti, vi skød med bue og lavede mad over bål af det vildt, vi havde forlagt.
Deltagernes erfaring med jagt var meget forskellig. Nogle havde endnu ikke bestået jagtprøverne, andre var nyjægere og andre igen havde flere års erfaring. Ens for alle var, at de lærte noget af hinanden. Især forlægningsdelen var utrolig lærerig, også for de erfarne. Alle følte sig trygge og havde modet til at deltage aktivt og stille spørgsmål. En stor succes og helt sikkert en event vi kommer til at gentage igen i 2023, fortæller Mette.

Der arbejdes også på en jagttur for 20-30 deltagere i sensommeren 2023. Her skal kvinder fra Sverige og Danmark mikses på en kombination af drivjagt og natjagt efter vildsvin. Men ud over aktiviteterne kan jagtklubben også bare bruges til at sige: ”Hey, jeg har altid drømt om jagt i Skotland, er der nogen i gruppen, der har lyst til at tage med?”

Mette Karin Petersen bor selv i Hovedstadsområdet, men Jagtklubben er for hele landet:

- Vi har været godt repræsenteret omkring København, men det ændrer sig. Der har været hundetræning og tre skydeevents i Jylland, og næste års camp bliver med stor sandsynlighed afholdt i Jylland eller på Fyn. Når nogen i gruppen finder på et event, skriver de til mig, så opretter jeg det som en begivenhed i facebookgruppen. De står selv som kontaktperson, mens jeg laver det administrative og reklamerer på vores instagram: @Jagtklubben.

Mette er glad for at have sparket gang i et initiativ, der måske ikke er den dybe tallerken, men som giver rigtig meget værdi for dem, der er med:

- Jeg synes vi har skabt et virkelig værdifuldt koncept, og der sidder mange kvinder derude, der ikke ved at vi eksisterer. Men det kommer. Medlemmerne drikker kaffe, træner hund eller tager på jagtture med hinanden. Alt sammen et resultat af, at de har mødt hinanden igennem Jagtklubben.

I starten var det tidskrævende at drive Jagtklubben og arrangere aktiviteter, men der begynder at være mere initiativ fra medlemmerne, og det er lige præcis dét som Jagtklubben skal bygges på, slutter Mette Karin Petersen:

- Et fælles initiativ fra alle medlemmer!