Offentliggjort den: 01. november 2022

Kom tæt på gastronomien i vild kokkekonkurrence

Seks af Danmarks førende kokke mødes på søndag den 6. november for at dyste i ‘Årets Vildtret 2022’. Her bliver gastronomi, natur og jagt forenet i en klassisk kokkekonkurrence, der sætter fokus på alle de gastronomiske muligheder, som vildtkød tilbyder. Konkurrencen afholdes på Det Grønne Museum på Djursland.

Tekst: Trine Simonsen
Foto: Jette Martinussen og Jonas Outside

Der bliver røg i køkkenet, når seks topkokke fra hele landet mødes for at trylle med vildt og efterårets bedste råvarer. De samles for at kreere hver deres bud på Årets Vildtret 2022. Bag arrangementet, der har eksisteret siden 2011, står foreningen Vildt Gastronomi.

Tre timers intensiv kokkedyst over åben ild

Det er kun fantasien, der sætter grænser, når der skal flås, plukkes, parteres og tilberedes over åben ild i de tre timer, som kokkene har til at imponere dommerne med det vildt, som lokale jægere har nedlagt.

Fra Læsø deltager køkkenchef og stifter af Restaurant Vestervenner, Thomas Wetle Andersen, fra Aalborg er det køkkenchef på Restaurant Baumann, Christian Nurup, og fra København er det køkkenchef på Restaurant Studio, Christoffer Sørensen, køkkenchef på Restaurant MARK, Bendix Laursen, tidligere køkkenchef på Fasangården, Anika Madsen samt kok på The Lab Kitchen, Mads Herly Staber.

Komplekse og anderledes smagsegenskaber

Jakob Mielcke, der er køkkenchef på Restaurant Mielcke & Hurtigkarl og dommer i TV-programmet “Masterchef”, er blandt de fire dommerne, der skal vurdere årets vildtretter, og han har høje forventninger til deltagerne:

- Dét, der gør vildt helt særligt for mig, som kok og jæger, er, at jeg kan følge det fra natur til middagsbord. Vildt er en helt fantastisk råvare med enormt mange smagsegenskaber, som er meget anderledes og mere kompleks end det, man finder i køledisken. Jeg håber på, at kokkene tør udfordre sig selv og overraske os med eksperimenterende nye smagsnuancer, siger Jakob Mielcke, der får selskab af to professionelle madanmeldere og en prisvindende kok i dommerpanelet.

Vildt skal tilbage i danskernes køkken

Udover selve konkurrencen byder dagen på forskellige aktiviteter, der skal inspirere flere danskere til at bruge vildt hjemme i deres eget køkken. Blandt andet får de første 300 gæster mulighed for at kaste sig ud i tilberedning af vildt i den særlige ‘Fasan lejr’.

- Når man spiser vildt, er det som at tage en bid af naturen, og vi håber, at arrangementet her vil inspirere langt flere restauranter og danskere til selv at få vildt ind i køkkenet og se vildt som en attraktiv råvare - også selvom man ikke nødvendigvis selv har siddet i skoven med et gevær i hånden, siger formand Michael Ramlau fra Vildt Gastronomi.

Årets Vildtret blev i 2021 vundet af kok Elisabeth Madsen fra Svinkløv Badehotel, og er tidligere vundet af Søllerød Kro, Falsled Kro og Musikkens Spisehus i Aalborg.