Offentliggjort den: 19. august 2022

Formand for Vildtforvaltningsrådet genudpeget

Den nuværende formand for Vildtforvaltningsrådet, Jan Eriksen, er i dag blevet genudpeget til en ny fireårig periode på posten. DJ-formand ønsker tillykke og ser på jægerforbundets vegne frem til at fortsætte det gode samarbejde.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

I dag offentliggjorde Miljøminister Lea Wermelin at hun har genudpeget den eksisterende formand for Vildtforvaltningsrådet (VFR), Jan Eriksen, til en ny periode. Foruden formanden tæller rådet repræsentanter fra de otte væsentligste danske organisationer på natur- og vildtområdet, heriblandt Danmarks Jægerforbund.

VFR er Miljøministerens rådgivende organ vedr. jagt og vildtforvaltning i Danmark, og dermed foregår en væsentlig del af jægerforbundets politiske arbejde da også her. En af rådets hovedopgaver er f.eks. at diskutere og præsentere en indstilling til ministeren om jagttidsforhandlingerne, men der bliver dog også diskuteret mange andre sager i rådet.

Et godt og afbalanceret stykke arbejde

Formand for Danmarks Jægerforbund, Claus Lind Christensen, glæder sig over genudpegningen af Jan Eriksen.

- Jan har gjort et rigtig godt og afbalanceret stykke arbejde i den forgangne periode. Han er en meget vidende og kompetent formand inden for et område, han har rigtig god forstand på, og på jægerforbundets vegne ser jeg frem til at fortsætte samarbejdet med ham de næste fire år, lyder det fra Claus Lind Christensen.

I sin første periode som formand har Jan Eriksen blandt andet været med til at udvikle principperne for jagttidsforhandlingerne og målsætningerne for de jagtbare arter i Danmark. Desuden har rådet under hans ledelse udviklet principperne bag biotopplanerne, som laves i forbindelse med udsætning af fasaner, og han har bl.a. stået i spidsen for forvaltningsplanen for kortnæbet gås samt forslaget til forvaltningsplan for ulv.

Dynamisk område, der hele tiden er i udvikling

Også miljøminister Lea Wermelin har kun rosende ord tilovers for VFR-formanden:

- Jan Eriksens mangeårige erfaring med jagt og vildtforvaltning i kombination med hans ledererfaring danner et rigtigt godt grundlag for formandskabet. Jagt og vildtforvaltning er et dynamisk område, der hele tiden er i udvikling. Jeg ser det derfor som en stor fordel for rådets virke og interne samarbejde, at Jan Eriksen kommer med rig viden om historikken og udviklingen af rådets arbejde gennem årene, siger hun i Miljøministeriets pressemeddelelse, hvor også hovedpersonen selv kommer til orde:

- Jeg er rigtig glad for genudpegningen og ser frem til at fortsætte det gode og konstruktive samarbejde i Vildtforvaltningsrådet. Den danske fauna oplever en spændende og udfordrende udvikling, bl.a. ulve, hjorte, gæs og sæler, hvor vi skal medvirke til at finde fornuftige forvaltningstiltag, siger Jan Eriksen.

Jan Eriksens nye formandsperiode begynder den 1. oktober 2022 og udløber den 30. september 2026. Også den kommende sammensætning af resten af rådet er i øjeblikket i proces, og en endelig holdopstilling ventes at blive meldt ud snarest.