Offentliggjort den: 05. september 2022

Food Festival med vildtsmag

Tangkrogen i Aarhus lagde igen jord og græs til en velbesøgt Food Festival fra den 2.- 4. september 2022. Danmarks Jægerforbund havde naturligvis sin egen, velbesøgte stand.

Tekst og Foto: Troels Romby Larsen

Samtlige vejrguder var med Food Festivalen i Aarhus i weekenden. Foran billetlugerne var der kø allerede længe før, festivalen åbnede klokken 10.00.

Food Festival 2022Jægerrådsformand, Ole Madsen, var fra morgenstunden klar til at styre arbejdsgruppen af frivillige samt selv hjælpe til i ”køkkenet”.

Spraglede sommerkjoler, T-shirts og korte bukser var at se overalt. Ved Danmarks Jægerforbunds stand var der utålmodige gæster allerede tidligt på formiddagen; de blev bedt om at gå en runde på pladsen og komme tilbage når klokken viste 11.00, hvor en dåhjort (skudt dagen før) allerede hang i et stativ-  omsværmet af masser af hvepse.

Kødrand af mennesker

I ”køkkenet” var dagens kok, Mark Trie Petersen, godt hjulpet af en håndfuld frivillige i fuld gang med at lave æblesalsa og selleri-/æblekompot som tilbehør til det stegte dåvildtkød. Da forlægningen af det nyskudte stykke vildt gik i gang, var der en kødrand af mennesker hidkaldt ikke mindst af fire jagthornsblæsere fra Aros Jagthornsskole, som i øvrigt dagen igennem med deres ”musik” tiltrak sig megen opmærksomhed – og applaus.

En kvartet fra Aros JagthornskoleEn kvartet fra Aros Jagthornskole gav flere gange i løbet af dagen prøver på deres kunnen; det trak mange til DJ´s stand.

Erhvervspraktikant Mikkel Bloch West fra DJ gav en smuk og interessant undervisningslektion i, hvordan man forlægger et stykke klovvildt. En aktivitet der virkelig trak besøgende til standen.

Anekdoter og smagsprøver

Lige så hurtigt kødet blev skilt fra knoglerne, blev det skåret i mindre stykker og stegt. Sammen med det forberedte tilbehør endte det hurtigt i munden på de ventende gæster. Hele processen med behandlingen af kødet blev grundigt og sagligt forklaret af naturvejleder Franz Holmberg, der krydrede sit ”foredrag” med anekdoter fra sit liv som jæger.

Naturvejleder ved DJ, Franz Holmberg, fremviser en rygfilet, som straks efter kom på grillen og blev til lækker vildtmad.Naturvejleder ved DJ, Franz Holmberg, fremviser en rygfilet, som straks efter kom på grillen og blev til lækker vildtmad.

Jægers udsendte havde undervejs mulighed for at lyninterviewe flere gæster både unge og ældre. Fælles for dem alle var, at de synes, den lille smagsprøve serveret i bambusbåde smagte utroligt godt.

Mark Trie PetersenKokken Mark Trie Petersen (i ternet skjorte) havde lynende travlt hele dagen, for køen af forventningsfulde aarhusianere var ofte mere end 20 meter lang.

En enkelt beklagede sig over, at vildtkød var alt for dyrt.  Andre efterlyste mere viden om, hvor man overhovedet kunne få fat i det økologiske, fedtfattige og sunde kød.

Juniorjægere gik til hånde

Food Festivalen var allerede godt besøgt om fredagen, men hele weekendens super flotte vejr trak mange familier til pladsen ved Tangkrogen. Det arbejdende køkken, jagthornsblæserne og et bål med bålmad omkranset af rensdyrbeklædte bænke gjorde absolut DJ´s stand, som den var etableret af jægere fra kreds 3 anført af jægerrådsformand Ole Madsen, til en af festivalens magneter. 7-årige Villads Grønhof Løvdrup Borg fra Harlev var dukket op sammen med sin bedstefar. Iført gummihandsker gik han til hånde med madlavningen og viste i en pause stolt sit nye emblem, der viser, at han er blevet Juniorjæger.

Juniorjæger Frej Holmberg fik tjansen at gå rundt blandt publikum og fremvise dyrets skulderblad.Juniorjæger Frej Holmberg fik tjansen at gå rundt blandt publikum og fremvise dyrets skulderblad.

Også unge Frej Holmberg deltog ved blandt andet at gå rundt imellem publikum og fremvise knogler fra dåhjorten.

Kompetente formidlere

Klokken 14.30 var der ikke mere kød, og dermed lukkede udleveringen af smagsprøver. De, der gik forgæves, måtte i stedet liste videre til de øvrige stande, hvor der blev serveret alt fra selvkomponeret og -lavet cafe latte til østers. Det samlede besøgstal nåede op på knap 28.000. Hvor mange der kom forbi DJ´s stand, hvor de frivillige arbejdede hårdt og koncentreret, er svært at afgøre, men der er ikke skygge af tvivl om, at fortællingen om jagten og tilberedningen af jagtens udbytte var lagt i hænderne på virkelig kompetente folk, der samtidig på fornem vis formåede at kommunikere ud til samtlige fremmødte, at nedlagt vildt, der bliver behandlet med kærlighed og omhu i køkkenet eller på bålpladsen, i den grad er værd at sætte tænderne i.

Food Festival 2022Et ildsted med vildtgryde lokkede mange med sin dejlige duft, som så også lige brugte de opstillede bænke til at nyde smagsprøverne.