Offentliggjort den: 18. november 2022

Fire grimme jagtulykker på én weekend

November er traditionelt den helt store jagtmåned, hvor forventningsfulde jægerne samles til større eller mindre fællesjagter overalt i landet.

Tekst og Foto: Max Steinar

Desværre kan fællesjagter også været forbundet med risiko, når mange jægere og mange hunde er i aktion på samme tid. Sidste weekend skete der desværre tre ulykker med hunde, der blev ramt af hagl, og så alvorligt, at alle tre hunde omkom. Dertil skal lægges en jæger, der fik en permanent skade på synssansen på det ene øje.

Der er altså al mulig grund til at understrege vigtigheden af stor opmærksomhed, koncentration og forsigtighed, inden man vælger at afgive skud. Er du stensikker på hvad det er, du skyder på? Er baggrunden til at overskue, uden at der er andre jægere eller hunde i skudfeltet? Og når du får en skudchance til flyvende vildt – har du så de 45 grader, som er standard-sikkerhedsrådet.

Der venter endnu to weekender i november, og vejrmeldingen for den første ser rigtig lovende ud, uden større risiko for vand, men med solstrejf og køligt vejr. Lige sådan en, som er en god ramme for en fællesjagt, hvor mange spændende oplevelser venter. Bare alle deltagere, såvel to- som firbenede, kommer hjem i god behold.

Husk fornuft og omtanke – og knæk og bræk!