Offentliggjort den: 12. januar 2022

DJ sætter spot på kommunikation til nyjægerne

Nyt system gør det muligt for jagtforeningerne at kommunikere direkte ud til de nye jægere i Danmarks Jægerforbund. Det gør det lettere at informere om arrangementer og hjælpe nyjægerne godt i gang.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen
Foto: Troels Romby

Det lyder måske ikke af noget særligt – men det er det faktisk. Tidligere har det nemlig ikke været muligt at finde ud af, præcis hvem der var nyjægere og i hvilken jagtforening de befandt sig. Derfor, når man gerne ville i kontakt med dem, var det ofte nødvendigt – om man så må sige - at skyde med spredehagl og håbe på at ramme én hist og her. Men det er fortid nu, hvor det er blevet muligt at tage ordentligt sigte.

Som en del af udviklingen af jægerforbundets nye undervisningsunivers, Jagtprøven.dk, er det prioriteret at styrke indsatsen for nyjæger, og derfor er der i kølvandet på Jagtprøven.dk blevet tilføjet en visning på medlemslisterne på medlemsnettet, så det nu er muligt at identificere nyjægerne på medlemslisterne ude i jagtforeningerne. På den måde er det let at finde frem til hvem de nye jægere er i foreningen, også selvom man har skiftet forening. Dette er et potentielt helt uvurderligt værktøj for alle, der gerne vil kommunikere direkte til nyjægerne – f.eks. når en jagtforening afholder nyjægerarrangementer, skydetræning for nyjægere, nyjægerjagter, mv.

Jægerforbundets formand for nyjægerudvalget, Finn Hvid Bertelsen, er begejstret for den nye fokus på kommunikationen til nyjægerne:

- Det er tiltrængt og et yderst nyttigt værktøj, at medlemssystemet nu kan hjælpe foreningerne til at målrette deres indsatser overfor de nye jægere. Vi ved jo at der afholdes et hav af gode nyjægerarrangementer ude i foreningerne, som står på skuldrene af den gode jagttegnsundervisning, siger Finn Hvid Berthelsen.

En jungle af gode tilbud

I Danmarks Jægerforbund defineres man som nyjæger fra den dag man tilmeldes som aspirant på et jagttegnskursus og tre år frem. Alle aspiranter, der tager deres jagttegn i regi af én af Danmarks Jægerforbunds jagttegnskursuslærere, har adgang til de mange muligheder i jægerforbundets nye undervisningsunivers, Jagtprøven.dk. De første 18 måneder er aspiranten gratis medlem af Danmarks Jægerforbund.

- Når man som nyjæger er på vej ind i jagtens verden kan det være vanskeligt at navigere og finde den rigtige vej igennem de mange gode tilbud og velmenende opslag på facebook, mv. og lignende. Derfor ser vi det som vores opgave at guide de nye jægere stabilt igennem de første par år af deres jægerliv. Første skridt i den nødvendige dialog er at kunne kontakte de nye jægere, og det kan nu lade sige gøre med opgraderingen af medlemssystemet, fortæller Jes Mikkelsen, som er projektleder på jagtprøven.dk.

Tre privilegerede år på jagtprøven.dk

De tre år som nyjæger i regi af Danmarks Jægerforbundgiver adgang til en række privilegier. På Jagtprøven.dk har man som nyjæger adgang til et fælles forum med alle andre nyjægere. Et forum, hvor kun nyjægerne har adgang, og hvor de derfor kan føle sig trygge til at udveksle erfaringer og stille spørgsmål om stort og småt. Her er ingen Facebook-trolde eller erfarne jægere som blander sig i drøftelserne. Disse konkrete tiltag, sammenlagt med muligheden for at sende en personlig invitation til en nyjæger, direkte fra f.eks. jagtforeningsformanden, er værktøjer, der ifølge Finn Hvid Bertelsen er både hårdt tiltrængte og yderst kærkomne:

- Det er de, fordi det er helt essentielt for vores forbund, at vi fortsat prioriterer de nye jægere og hjælper dem godt på vej ind i jagtens verden. Det er dem, der er de næste generationer af dygtige jægere, men det er vores ansvar som bestående jægerskare at overlevere det gode håndværk og jagtmoral, så mulighederne for at opleve naturen og jagten kan videreføres, siger nyjægerudvalgsformanden.