Offentliggjort den: 06. oktober 2022

Det Gyldne Slip, Thy edition

På en særdeles dejlig dag i Thy hos Thy-Mors Buejægere blev der afholdt sidste afdeling af Det Gyldne Slip i Nordjylland.

Tekst: Jørgen Haller
Foto: Janne Jensen

38 skytter og en hund mødte op med store forventninger og mon ikke de blev indfriede? Ikke nødvendigvis i form af fejlfri skydning, men i form af en fremragende bane, godt vejr og rigtigt godt selskab. Banen var anlagt hos Frederik i noget skønt terræn og bestod af 35 mål, heraf et bevægeligt. Der var postet en masse energi fra de lokale "trækkerdrenge" i udformningen og de havde bestemt også tænkt kreativt for at gøre det udfordrende. Samtidigt var banen ikke sværere end at alle kunne være med – ikke nødvendigvis ramme alle mål, men være med.

Da morgenmaden var sunket blev der blæst til samling og der blev budt velkommen. Anders Heitmann holdt en kort parole, og skytterne blev sendt til deres startsteder. Turen rundt på banen tog det meste af 4 timer i patruljer af 4 personer, så der var rig lejlighed til at få snakket og hygget på tværs af foreninger. Det er skydning og samværet der gør dagen god for de fleste. Nåja, og så er vi også en del der sætter pris på den gode forplejning der mødte os ved tilbagekomst. Ribbenstegsandwich og noget koldt at drikke. Udover at være finale i Det Gyldne Slip, så var det også kredsmesterskab for Danmarks Jægerforbunds kreds 1, så der var meget på spil. Mens skytterne spiste blev point opgjort og der blev fundet vindere i de forskellige klasser. Vi er alle vindere, så her nævnes kun 1., 2. og 3. pladsen:

Vindere dagens DGS skydning:

• Buer med hjul: Eigil Frey, Anders Heitman og Jacob Ladefoged
  • Buer uden hjul: Anders Thomsen, Matthias Knudsborg og Ivar Høst

Der var traditionen tro en flaske vin til vinderne, flot etikkeret med vores egen Det Gyldne Slip etiket. Klubmesterskabet for Det Gyldne Slip blev også afgjort, og det blev mere spændende end nødvendigt da Thy-Mors leverede en formidabel indsat på hjemmebanen. Trods den fine slutspurt, så kunne de dog ikke indhente Støvring. Trofæet med de store grimme ører blev derfor overrakt fra Sæby Buejægere til Karin Jessen fra Støvring og Omegns Jagtforening som et tegn på den samlede klubsejr over 4 skydninger.

Danmarks Jægerforbunds kredsskydning blev også afgjort:

• Herre compound: Anders Heitmann, Christian Aagaard og Torben Søe (2 og 3 efter omskydning)
  • Dame Compound: Karin Jessen Kristiansen, Janne Jensen og Mette Nødskov
  • Herre Traditionel: Anders Thomsen, Matthias Knudsborg og Ivar Høst
  • Junior: Jannick Christiansen, Oscar Bojer og Mette Østergaard

Alt i alt en rigtig god dag hvor buejægere fra DJ, FADB, Bueskydning Danmark og andre kunne glædes over et godt samarbejde på tværs. Skal vi sammen kæmpe for buejagten så foregår det ved samarbejde, ikke modarbejde.