Offentliggjort den: 14. september 2022

Tid til at indsende vinger

Jagtsæsonen er i gang, og dermed er det blevet tid til at indsende vinger til vingeundersøgelsen.

Tekst: Christian Lang Jensen

Antallet af indleverede vinger dykkede lidt i sidste sæson, og derfor opfordres alle til at være med i denne sæson, så vi kan nå op på et antal, som ligner det fra 2020/21.

I videoen herunder forklarer seniorforsker ved Aarhus Universitet Thomas Kjær Christensen, hvorfor det er vigtigt at indsende vinger fra jagtbare svømmeænder, dykænder, gæs, vandhøns, vadefugle og måger. Afslutningsvis demonstrerer gåsejægeren Ulrik Gedde, hvor nemt det er at indsende vinge og hoved fra en sædgås. Vær opmærksom på, at indsendelse af hoved kun er relevant, hvis man har nedlagt sædgås. Der skal kun indsendes vinger fra de øvrige jagtbare fuglearter, som indgår i undersøgelsen.

Bemærk dog at filmen er fra sidste år. Sæsonen 2021/22 var nemlig langt fra så god som den forrige, som Thomas omtaler i videoen.

Knæk og bræk!