Offentliggjort den: 16. juni 2022

Buer til børn kan lede ind på Dianas stier

Tekst: Jan Skriver
Foto: Claus Dodensig Madsen

Mange børn og unge har en indre Robin Hood, der kan vækkes i en grad, så skydning med bue og pil kan få dem til at blive buejægere. Det er baggrunden for et initiativ i Danmarks Jægerforbunds kreds 1, der har købt buegrej til de helt unge og måske vordende jægere. Tre langbuer, der kan bruges af børn under 12 år, og en til de lidt større børn, er købt i Estland fra firmaet FALCO, der har ry for at fremstille verdens bedste traditionelle buer, også i børnestørrelse.

Så nu skal buerne, pilene og skiverne, der skal skydes til måls efter, ud at arbejde i jægerforbundets tjeneste al den stund, at de skal friste de mindste til at tænke i naturens og jagtens baner.

- Når jeg er ude for at repræsentere Danmarks Jægerforbund på Outdoor-udstillinger, markeder, dyrskuer og den slags, kan jeg tydeligt fornemme, at bueskydning virker tiltrækkende på mange børn og unge. Gennem skydningen får de en smagsprøve på at gå på jagt. Vi har testet konceptet flere gange med stor succes. Derfor tror jeg på, at vi med bueskydning kan så et lille frø, som med lidt held vil spire og gro i børnene, så de vokser ind i jagtens verden, siger Jørgen Haller, der er buekoordinator i Danmarks Jægerforbunds kreds 1.

Når han er afsted til arrangementer fortæller han, at danske jægere hvert år spiser næsten 100.000 rådyr. Han bruger bevist ordet ”spiser” for at slå en streg under, at jagt ikke kun er for sjov, men bygger på respekt for ressourcerne i naturen.

- Jeg fortæller også, at jeg gennem årene som jæger har nedlagt flere end 200 stykker vildt med bue og pil, enten det var rådyr, ræve eller fasaner, siger Jørgen Haller.

Lokale jagtforeninger kan kontakte Jørgen Haller, hvis de vil låne buegrejet til arrangementer, hvor der kommer børn og unge og deres forældre. Alle vil blive grundigt instrueret i våbnene, så sikkerheden omkring skydningen vil være i orden, understreger buekoordinatoren.

Jagtforeningerne kan også låne fem 3D-dyr i skikkelse af et rådyr, en ræv, en ulv, en fasan og en hare, der kan bruges til etablering af en midlertidig jagtsti, hvor børnene får den rette fornemmelse af vildtet i naturlig størrelse.