Offentliggjort den: 16. august 2021

Vildthygiejne-bevis kan hentes på Mit Jagtegn

Hvis jægere vil sælge kød til vildthåndterings-virksomheder, skal gennemføre et hygiejnekursus. Nu kan kursusbeviset hentes digitalt.

Digitaliseringen fortsætter, og nu er turen kommet til kursusbeviset for deltagelse i Miljøstyrelsens lovpligtige kursus i vildthygiejne - det såkaldte ”Kursus i Vildtsygdomme og Hygiejne for Jægere”. Certifikatet kan nemlig nu findes i digital form på Miljøstyrelsens webportal, Mit Jagttegn. Kun dem, der har gennemført det lovpligtige kursus, har lov til at videresælge større mængder vildt til vildthåndterings-virksomheder i Danmark og alle andre EU-lande.

Miljøstyrelsen har indtil videre registeret 9201 kursusbeviser i Mit Jagttegn. Der kan dog stadig være jægere, som ikke har fået deres bevis registreret, fordi deres jagttegns-ID ikke er korrekt eller eventuelt mangler helt. Har du gennemført kurset hos tyske undervisere er det ikke registreret i det danske system, og du kan derfor ikke modtage et digitalt bevis.

Det skriver Miljøstyrelsen i dag på sin hjemmeside.

Hvis du vil være sikker på, at dit kursusbevis er registreret, bør du derfor tjekke det på Mit Jagttegn. Hvis det ikke er der, kan du sende en mail til til Mariann Chriell i Miljøstyrelsen på mail machr@mst.dk med oplysninger om tid og sted for dit kursus. Så vil det blive registreret. Når du kontakter Mariann Chriell angående manglende registrering af kursusbevis, skal du huske at anføre jagttegnsID samt dato og sted for det kursus du deltog i. Det elektroniske bevis kan indtil videre kun ses på hjemmesiden Mitjagttegn, og findes endnu ikke i app’en Digitalt Jagttegn.