Offentliggjort den: 29. september 2021

Vi mangler hoveder

Aarhus Universitet og Danmarks Jægerforbund har de seneste jagtsæsoner opfordret gåsejægere, som skyder sædgæs, til at indsende hoveder for at blive klogere på fordelingen af de to underarter: tundra- og tajgasædgæs. Desværre har biologerne ikke modtaget tilstrækkeligt med sædgåsehoveder fra jægerne.

Tekst og Foto: Christian Lang Jensen

Tajgasædgåsen har længe været i tilbagegang, og siden 2015 har den haft sin egen internationale forvaltningsplan under Vandfugleaftalen (AEWA). Tundrasædgåsen er derimod ganske talrig på verdensplan.

Da de lande, som ligger langs sædgæssenes trækrute, har en kvote på tajgasædgåsen, er det vigtigt at vide, hvordan fordelingen mellem tajga- og tundrasædgæs ser ud i de forskellige lande – herunder de tre danske kommuner, hvor der må nedlægges sædgæs.
Skydes der for mange af den pressede tajgasædgås, er der behov for at indskrænke jagttiden. Skydes der derimod hovedsageligt tundrasædgæs i de tre kommuner, hvor der er jagttid på sædgås, kan der være grundlag for at udvide jagttiden på sædgæs.

Det er ikke til at sige, hvordan fordelingen mellem de to underarter ser ud for de sædgæs, som nedlægges i Danmark, men én ting er sikkert: Hvis ikke forskerne opnår tilstrækkelig viden om, hvordan fordelingen ser ud, vil jægerne sandsynligvis miste muligheden for at nedlægge sædgæs på dansk grund i fremtiden. Derfor er det vigtigt, at alle jægere, som nedlægger sædgæs, indsender så mange hoveder som muligt. Det er den eneste måde at sikre jagten på sædgæs i fremtiden.

I videoen herunder fortæller trækvildtkonsulent ved Danmarks Jægerforbund Iben Hove Sørensen og gåsejæger Ulrik Gedde om vigtigheden af at indsende hoveder til hovedundersøgelsen.

HUSK: Der er kun jagttid på sædgås i Lolland Kommune, Guldborgsund Kommune og Vordingborg Kommune, hvor jagttiden varer fra 1. september til 30. november.