Offentliggjort den: 27. april 2021

Jæger tester: Tre sportere i den populære klasse

Flere og flere jægere bliver bidt af flugtskydning, og så kan ønsket om et gevær specielt til dette formål opstå. Vi har testet tre populære geværer.

Tekst: Thorkild Ellerbæk

Hvad er så lige forskellen på et haglgevær til jagt og et gevær til sport? Og behøver du at have et gevær til jagt og et til flugtskydning? Der er nogle oplagte forskelle:

• Jagtudgaver er lettere
  • Jagtudgaver har smallere sigteskinner (mindre vægt og hurtigere aktion)
  • Sportsgeværer har et ”højere” skæfte
  • Sportsgeværer har ofte manuel sikring

Hvorfor er jagtgeværet så lettere end sportsgeværet? Først og fremmest fordi vi skal bære rundt på jagtgeværet måske en hel dag i terrænet. Det tænker producenterne på, og i den situation har vægten betydning. Med jagtgeværet skyder vi sjældent mange skud på en dag, så rekylen betyder ikke så meget for de fleste. Og lige der er forskellen væsentlig, idet et normalt haglgevær i dag vejer 3.000-3.200 gram. Måske lidt mindre. Et sportsgevær vejer typisk fra 3.200 gram og opefter, og selvom nogle hundrede gram måske ikke lyder af meget, har det betydning for rekylen. Jo tungere et gevær vi skyder med, jo mindre er den fysiske rekyl og den følte rekyl.

Sportsgeværet skal heller ikke bæres rundt i terrænet. Derfor er sportsgeværerne tungere, og de er også anderledes at håndtere. Udgangspositionen ved skydning til lerduer er i de fleste discipliner anderledes end på jagt. Når det er levende mål, bliver vores skydning instinktiv og hurtig. I maj-nummert af Jæger tester vi de tre geværer, nemlig Cæsar Guerini Invictus, Miruko MK70 Universal/Sporter og ATA Arms sporter:

ATA Arms sporter

En ægte sporter i prisklassen kunne være ATA arms fra Tyrkiet, som afviger en del fra de gængse tilbud på sportsmarkedet. Udseende, finish og udstyr er mere end gennemsnitligt

Cæsar Guerini Invictus

Cæsar Guerini satsede fra starten på sportsskytter og fik deres første internationale debut ved OL i London. Det betød, at alle pludselig kendte navnet og kiggede på geværerne.

Miruko MK70 Universal/Sporter

For år tilbage var der mange danske og internationale sportsskytter, som skød med de japanske Miruko-geværer. Det er der stadig, og for mange skytter hænger Miruko-navnet sammen med 800-modellerne.

Læs hele artiklen i maj måneds udgave af Jæger. Som medlem af Danmarks Jægerforbund modtager du et nyt nummer af Jæger hver måned, direkte i din postkasse, samt har mulighed for at læse magasinet online.

Bliv medlem - klik her!

Danmarks Jægerforbund er jægernes vagthund. Det er vores opgave at tale jægernes sag overalt, hvor der træffes beslutninger, der kan have indflydelse på jagten. Det er kun muligt, hvis vi står sammen. Læs mere om fordelene ved at være medlem jægerforbundet.