Offentliggjort den: 12. februar 2021

Tilladelse til indfangning af fasaner kan igen søges

Ansøgning om indfangning af fasaner har været midlertidigt stoppet på grund frygten for fugleinfluenza.

Tekst og Foto: Lene Midtgaard

Danmarks Jægerforbund har netop modtaget en besked fra Miljøstyrelsen om, at man har åbnet op for ansøgninger om tilladelse til indfangning af fasaner. Fødevarestyrelsen har på baggrund af en risikovurdering fra Dansk Veterinærkonsortium vurderet, at det er sikkert. Miljøstyrelsen gør opmærksom på, at deres hjemmeside om indfangning ikke nødvendigvis når at blive opdateret inden weekenden.

Fra Danmarks Jægerforbunds side er vi meget glade for at det  bliver muligt at fange fasaner og dermed at sikre en produktion af danske fasaner. Vi er også stolte af at have medvirket til at skaffe et fagligt grundlag for risikovurderingen, sammen med de 10 ejendomme, som beredvilligt indsamlede fasaner til test, som skulle klarlægge om der var fugleinfluenza i vilde fasaner. Alle indleverede fasaner blev testet negativ.