Offentliggjort den: 24. juni 2021

Stor succes med ”Nak & Æd” på skoleskemaet

Elever i 9. klasse i Ribe havde i det netop afsluttede skoleår jagt, fiskeri og natur på skoleskemaet. Det blev en kæmpe succes, og næste års hold er allerede mere end fyldt op. Bag jagtdelen står 63-årige Finn Vind – en ildsjæl af en ganske særlig støbning.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen
Foto: Finn Vind

Sommerferien står for døren, og forleden kunne et holde elever fra 9. klasse på Vittenbergskolen i Ribe afslutte skolens helt nye valgfagstilbud, ”Nak & Æd.” Med en direkte reference til Danmarks Radios mangeårige seersucces af samme navn, handler forløbet ganske enkelt om jagt, fisker i naturen – et koncept, som i dén grad er blevet et hit. Og et eksempel til inspiration på skoler overalt i landet.

Alt, hvad man behøver for at komme i gang, er en ildsjæl, der ved hvad det handler om, og som kan kommunikere med de unge. Og sådan én er den passionerede jæger og frivillige naturformidler i projekt Bliv NaturligVis, Finn Vind. Han bor i Vesterenge lidt udenfor Ribe.

Bliv NaturligVis er et gratis formidlingstilbud til skoler, daginstitutioner, SFO’er, spejdertrupper og andre fritidsorganisationer, som giver mulighed for at sammensætte et forløb med natur, jagt og lystfiskeri, arrangeret af frivillige formidlere. Projektet er drevet af Danmark Jægerforbund og Danmarks Sportsfiskerforbund, støttet af Nordea-fonden.

Et stærkt makkerpar, et stærkt koncept

- Det startede med at jeg blev kontaktet af holdets lærer, Jakob Warming, som selv er ivrig lystfisker og naturmenneske. Han havde brug for nogen til at tage sig af jagt-delen, og her kunne jeg jo byde ind. Til gengæld har jeg ikke så meget forstand på fiskeri, så vi supplerer hinanden perfekt, forklarer Finn Vind om projektet, som løb af stablen for første gang i efteråret.
Selvom corona-nedlukningen satte en stopper for en del planlagte aktiviteter, nåede holdet alligevel en masse spændende aktiviteter.

- Jeg har både haft eleverne med på andetræk, klapjagt efter hare, fasan og sneppe og på en morgenpyrsch efter råvildt. De dyr, der blev skudt, blev flået og tilberedt over bål. De blev til lækre råvildtburgere og kebabpandekager med andefyld, fortæller Finn Vind videre.

Formidling for børn i alle aldre

For Finn Vind handler det om at formidle sin passion til alle, der har lyst til at lytte. Men især mødet med børn i alle aldre er og bliver en stor oplevelse for den 63-årige pensionerede fiskeriinspektør.

- Det dér med at se lysene blive tændt i deres øjne, det er simpelthen fantastisk, konstaterer han, som har været hele vejen rundt – fra de allermindste til de allerældste elever.

Siden sommeren 2019 har Finn Vind haft 18 Bliv NaturligVis-arrangementer i det syd- og sønderjyske, hvor han både har mødt helt små dagplejebørn, børnehaver, små og store skoleelever, gæster på høstmarkeder, Hunting Skills, mv. Forleden var han lige omkring 20 børnehaver på egnen med foldere og faktaark om Bliv NaturligVis-konceptet, og nærmest med det samme var der en børnehave, der meldte sin interesse. Arrangementet endte med at få en flot omtale i Jydske Vestkysten og Ugeavisen Ribe, som kom forbi børnehaven med journalist og fotograf.

På den måde blev det til formidling for både børn og læsere – og det gode rygte om det gratis formidlingstilbud blev spredt endnu mere.

Næste års hold er allerede fyldt op

De store elever på Vittenbergskolen i Ribe har elsket deres forløb med ”Nak & Æd,” og hele tre af de elever, som var med, har siden valgt at begynde på jagttegnsundervisning. Det er en flot procentsats, som Finn Vind så afgjort har en ikke ubetydelig del af æren for.

Rygtet om de mange spændende timer i naturen har i øvrigt for længst spredt sig til næste års 9. klasser, som allerede har fyldt holdet op.

Forløbet sluttede forleden i jægergården hos Ribe Jagtforening, hvor eleverne i hold fik mulighed for at skyde til nogle bagduer på flugtskydebanen. De, der ikke skød, kogte rævekranier og afpillede dem, så alle fik en flot souvenir med hjem. Et trofæ efter et vel overstået valgfag af den lidt anderledes – men fantastisk spændende – slags.