Offentliggjort den: 04. juni 2021

Så ruller efteruddannelserne for jagthundeinstruktører

Forbundsinstruktørerne i hele landet forbereder sig lige nu på at afvikle efteruddannelser for jagthundeinstruktører. Med kurset sætter Danmarks Jægerforbund den etiske standard for fremtidens jagthundeuddannelse.

Tekst og Foto: Ove Dam Hedegaard

Coronaen satte en brat stopper for det nye tiltag i 2020, men nu ser det endelig ud til at lykkes. På Sjælland og i Østjylland er de første kurser allerede slået op i Flexbillet. Målgruppen er eksisterende jagthundeinstruktører med tilknytning til jægerforbundet. Efteruddannelsen skal danne grundlag for, at nyuddannede og erfarne instruktører i fællesskab kan tilrettelægge et teoretisk og praktisk uddannelsesforløb for hunde og hundeførere i lokalforeningen.

Læs mere om kurserne og tilmeld dig her:

Sjælland

Jylland

Sigtet med efteruddannelserne er at introducere nye og mere målrettede metoder til uddannelse af jagthunde, således træningen bliver målrettet og effektiv, og at der arbejdes med hundens læringsevner og ikke mod. Alle jagthunderacer kan uddannes efter efteruddannelsens metoder, som kan tilpasses til racernes individuelle specialer.

Efteruddannelsen Jagthundeinstruktør består fremover af følgende:

• Efteruddannelse Jagthundeinstruktør del 1, teoretisk del. 1 dag
  • Efteruddannelse Jagthundeinstruktør del 2, praktisk del. 1 dag

Forløbet er tiltænkt i ovenstående rækkefølge. Der er ikke en afsluttende skriftlig prøve på Efteruddannelserne, men en løbende evaluering vil danne grundlag for en samlet faglig og pædagogisk bedømmelse. Kompetencen tilskrives din person på Medlemsnettet.

Mangler I, som jagtforening, efteruddannelsestilbud, så kontakt jeres lokale forbundsinstruktør. Jagtforeningerne har nu mulighed for i fællesskab at afholde efteruddannelserne lokalt, og derved dele omkostningerne. I finder jeres lokale forbundsinstruktør her.